Kultur Gävleborg söker talangfulla dansare

Nu är ansökan till Dansungdomskompaniets (DUG) mentorskapsprogram öppen och Kultur Gävleborg söker därför efter talangfulla unga dansare i ålder 15-22 år. Ansökningsperioden är öppen till och med den 2 juni 2024.

Just nu letar Kultur Gävleborg efter barn och ungdomar mellan 15 och 22 år som är bosatt i Gävleborgs län och som vill utvecklas och utforska nya möjligheter inom danskonsten. Vi välkomnar alla dansare med en vilja att utvecklas och utforska nya möjligheter inom danskonsten.

– DUG är ett mycket spännande projekt som glider mellan en konstnärlig och pedagogisk ansats. Projektet tar avstamp i det expansiva fält som utgör samtida dans och koreografi. DUG drivs av att ge unga dansare chansen att artikulera sitt dansande i ett helt unikt format, säger koreografer Philip Berlin och Erika O'Neill.

Dansungdomskompaniet Gävleborg (DUG) är mentorskapsprogrammet där eleven under två år får möjlighet att träna med både lokala och nationellt erkända pedagoger, dansare och koreografer. Första året innebär en bred och varierad träning där du kommer att utforska olika dansstilar och tekniker, medan fokus under det andra året ligger på att delta i en produktionsprocess med en etablerad koreograf och att turnera med det färdiga verket i Gävleborgs län.

– Dansungdomskompaniet är en fantastisk möjlighet för unga dansare från hela länet att på ett exklusivt sätt få utvecklas i närhet till professionella dansare och koreografer. Den input du som dansare i DUG får under ditt första år med kompaniet när du får testa olika stilar samt få insikt i det professionella livet som yrkesdansare är mycket unik! Missa inte denna chans, du kommer inte ångra dig, säger Matilda Björkbacka, verksamhetsutvecklare på Region Gävleborg.

Ansökan och audition

Ansökningsperioden är öppen från 1 maj till 2 juni 2024. Efter ansökan är det dags för audition den 16 juni i Forumlokalen i Gävle där dina praktiska dansfärdigheter kommer att testas. Auditionen leds av den erfarna dansaren Erika O'Neill och en representant från Kultur Gävleborg.

Ansök nu

Ta chansen att vara en del av Dansungdomskompaniet Gävleborg – ansök redan idag! Vi ser fram emot att välkomna dig till DUG och börja vår resa tillsammans den 12 augusti 2024 med en spännande kickoff på Forsa Folkhögskola!

Läs mer på: Ansök till Dansungdomskompaniet Gävleborg

Kontakt

Matilda Björkbacka, verksamhetsutvecklare på Region Gävleborg, matilda.bjorkbacka@regiongavleborg.se, 026-53 12 12