Projekt: Hållbar affärsinnovation i Gävleborg

Projektet Hållbar affärsinnovation i Gävleborg ska bidra till att den offentliga inköps-och upphandlingsprocessen ska vara ett hållbart, effektivt verktyg för att driva och utveckla innovationskapaciteten, både i Region Gävleborg, nationellt och inom norden.

Projektet förväntas bidra till en hållbar omställning, vara kunskapshöjande och stärka förmågan för projektets målgrupp att bidra i omställningen till ett hållbart samhälle. Framför allt så ska projektet verka för en ökad hållbarhet ur ett helhetsperspektiv. Därtill ska fler branscher eller fler och nya grupper av människor, företag och organisationer involveras i och drar nytta av omställningsarbetet.

Projektet kommer bland annat bidra till att:

• Offentliga inköp och upphandlingar får en strategisk roll i offentliga verksamheter för att anta framtida samhällsutmaningar; så som omställningen till ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart samhälle.
  • Öka kunskapen om hur innovativa inköp och upphandlingar samt nya affärsmodeller kan användas för att driva hållbar cirkulär utveckling, jämställdhet och tillgänglighet.
  • Mer forskning inom nya forskningsområden, vilket förväntas öka kunskap och innovation inom offentlig upphandling samt bidra till att höja statusen för offentlig upphandling generellt.

Målgrupp

Projektet vänder sig till främst till offentliga organisationer, akademi och forskningsaktörer, företagsfrämjande aktörer samt små och medelstora företag i regionen.

Du som är intresserad av att veta mer om projektet är välkommen att kontakta:

Sigrid Petterssén
Projektledare
sigrid.petterssen@regiongavleborg.se

Projektet ägs av Region Gävleborg och pågår 2023-2026.
Projektet delfinansieras av Region Gävleborg och Europeiska regionala utvecklingsfonden.