Välfärdsbrottslighet

I Region Gävleborg har en ny strategi och handlingsplan mot välfärdsbrottslighet beslutats. Under 2025-2027 ska fokus bland annat ligga på kompetenshöjande insatser, stärkt samverkan, ökad kunskapsinhämtning och förbättrad kontroll och uppföljning.

Välfärdsbrott är ett samlingsbegrepp på när en aktör, till exempel ett företag, en förening eller en privatperson utnyttjar välfärdssystemet på ett otillåtet sätt för egen ekonomisk vinning.

I rutinen Strategi mot välfärdsbrottslighet som antagits av regionfullmäktige pekas fem prioriterade områden ut som Region Gävleborg ska arbeta aktivt med under de kommande åren. En handlingsplan har arbetats fram med konkreta aktiviteter och ansvarsfördelning som syftar till att realisera strategin.

Den nya handlingsplanen fokuserar på kompetenshöjande insatser, ökad samverkan och en mer effektiv samordning av arbetet mot välfärdsbrottslighet. Målet är att stärka förmågan att upptäcka och utreda misstänkta fall.

Strategi mot välfärdsbrottslighet Platina id 01-891085 (pdf)

Handlingsplan mot välfärdsbrottslighet Platina id 01-891087 (pdf)

Exempel på välfärdsbrott

  • leverantörer som medvetet fakturerar mer för sina tjänster
  • aktörer som tar emot bidrag eller stöd på felaktigt angivna grunder
  • privata vårdgivare som medvetet fakturerar för patientbesök som aldrig ägt rum
  • personer som lämnar felaktiga uppgifter för att få sjukresor betalda av Region Gävleborg
  • föreningar som lämnar oriktiga uppgifter om verksamhetens omfattning för att få större föreningsstöd.

Utgångspunkten är att där det finns pengar och utbetalningar eller andra fördelar att ta del av, finns det också risk för välfärdsbrott.

Visselblåsning

Region Gävleborg vill upptäcka och stoppa problem i ett tidigt skede för att behålla förtroendet för vår verksamhet. Genom visselblåsartjänsten kan du tryggt och, om du vill, anonymt berätta om du misstänker välfärdsbrott eller andra allvarliga fel.

Läs mer om visselblåsning här.