Gävleborg kan tappa viktiga järnvägssatsningar
Trafikverket presenterade igår sitt förslag till nationell plan för transportinfrastruktur 2026–2037. Stora satsningar väntas till underhåll av väg och järnväg, men innebär även att Gävleborg inte får de åtgärder som länet så tydligt behöver.
Dubbelspårsutbyggnaden på Ostkustbanan mellan Gävle–Sundsvall utgår i stort sett helt och för Gävle-Kringlan föreslås ett omtag, men med en lägre budget.
– Trafikverkets förslag innehåller både positiva och negativa delar för Gävleborg. Riktigt positivt är satsningen på Kongberget-Gnarp samt att underhåll av dåliga vägar presenteras. Det faktum att projekt Gävle Kringlan ska ses över riskerar att leda till ytterligare förseningar vilket är oroande, säger Patrik Stenvard (M) Regionstyrelsens ordförande.
Att bygga bort flaskhalsen på Ostkustbanan är den viktigaste infrastruktursatsningen för Gävleborgs län - och en satsning för hela Sverige. Förslaget att inte göra detta innebär att robustheten i hela landets järnvägssystem försvagas, industrin får minskad kapacitet att växa och arbets- och studiependling försvåras.
– Sista kortet är dock inte lagt än, vi sätter vårt hopp till att regeringen inser nyttan för hela landet, av satsning på järnväg här i hjärtat av Sverige, säger Patrik Stenvard (M) Regionstyrelsens ordförande
Fram till 30 december 2025 är förslaget på remiss och under våren 2026 förväntas regeringen ta beslut om Nationell plan 2026-2037.
Faktaruta
Gävleborg - förslag till Nationell plan 2026-2037
- Dubbelspår Ostkustbanan Gävle–Sundsvall, utgår ur planförslaget.
- Gävle-Kringlan, omtag föreslås.
- E4, sträckan Kongberget–Gnarp, finns med i planen
- Norra Stambanan, sträckan Ockelbo–Kilafors–Storvik, finns ej med i planförslaget
- E4, sträckan Gävle–Söderhamn, finns ej med i planförslaget
- Gävle flytt av godsbangård inkl. hamnspåret, finns ej med i planförslaget
- Ostkustbanan dubbelspårsetapp Enånger – Stegskogen, finns ej med i planförslaget
- Väg 56 Hedesunda – Valbo/Gävle, Räta linjen, finns ej med i planförslaget
Förtydligande Ostkustbanan, etapp Gävle – Kringlan, kapacitetshöjning
Objektet ingår i nationell plan 2022–2033 och i förberedelse för byggstart 4–6 enligt regeringens tidigare beslut. Det ingår även en ny regional järnvägsstation vid Gävle sjukhus, Gävle Västra, vilken samfinansieras av länsplanen för regional transportinfrastruktur i Gävleborgs län. Objektet har en beräknad totalkostnad på 15 791 mnkr. Kostnaden som belastar nationell plan under planperioden uppgår till 4 000 mnkr.
Förändring i Västernorrlands län som berör Ostkustbanans framtid:
Objekt som utgår
- Kubikenborg – Dingersjö en sträcka på cirka 12 kilometer.
Kontakt: Patrik Stenvard