Tresiba 100 enheter/ml förfyllda pennor – restnoterad

Tresiba 100 enheter/ml lösning i förfylld injektionspenna, långverkande insulin är restnoterad året ut. Både tillgänglighet och prognos för när produkten kan vara tillgänglig igen, är preliminär och kan ändras med kort varsel.

Restsituationen beror på en ökad efterfrågan på produkt på den svenska marknaden.

Observera att Tresiba endast subventioneras vid typ 2-diabetes för patienter där annan insulinbehandling inte räcker till för att nå behandlingsmålet på grund av upprepade hypoglykemier.

Tillgänglighet

För patienter med recept på Tresiba 100 enheter/ml lösning i förfylld injektionspenna, undersök i första hand om läkemedlet kan finnas på lager hos öppenvårdsapoteken. För aktuella lagersaldon på apotek, se fass.se.

För aktuell prognos över restsituationen, se ”Visa tillgänglig information från Läkemedelsverket ” på fass.se.

Behandlingsalternativ

Tresiba lösning i cylinderampull 100 enheter/ml finns tillgänglig och används tillsammans med flergångspennan NovoPen 6 (recept behövs även på pennan).

Tresiba lösning i förfylld injektionspenna 200 enheter/ml finns tillgänglig, men företaget rekommenderar inte byte till detta alternativ. Detta på grund av potentiell risk för restnotering om efterfrågan ökar även på denna styrka.

Uppmana berörda patienter att endast hämta ut nödvändig mängd insulin. Detta för att i möjligaste mån se till att alla patienter som behandlas med Tresiba kan få tillgång till fortsatt behandling.

Vid behov, överväg byte till alternativt basinsulin baserat på klinisk bedömning. Förstahandsrekommendation i Region Gävleborg vid diabetes typ-II som kräver insulinbehandling är NPH-insulinet Insulatard Flexpen 100 IE/ml (tidigare rekommenderades Insuman Basal men den kommer att utgå september 2023).

Vid frågor – kontakta lakemedelsenheten@regiongavleborg.se