Dubbelspår på Ostkustbanan Gävle–Sundsvall avgörande för hela Sverige

Region Gävleborg kräver i sitt yttrande över Trafikverkets förslag till transportinfrastrukturen 2026–2037 att utbyggnaden av dubbelspår på Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvall prioriteras.

 

– Gävleborg har en strategisk roll i Sveriges transportsystem. Vi förenar norr med söder och öst med väst, och vårt läge är avgörande för både industrin, exporten och arbetspendlingen. Därför är utbyggnaden av Ostkustbanan högt prioriterad, säger Patrik Stenvard, regionstyrelsens ordförande (M).

Sveriges längsta flaskhals måste bort

Ostkustbanan är i dag en av de mest belastade enkelspåriga sträckorna i landet. I Gävleborg möts:

  1. omfattande godsflöden till och från Gävle hamn och det industritäta Mellansverige
  2. transittrafik som är viktig för både nationell transportförsörjning och internationella åtaganden.
  3. arbets- och studiependling längs hela stråket

När dubbelspårsutbyggnaden bara genomförs i vissa delsträckor, och andra lämnas utanför kvarstår Sveriges längsta flaskhals i järnvägssystemet.

Gävle–Kringlan nyckel för både järnväg och stadsutveckling

I yttrandet lyfter Region Gävleborg särskilt delsträckan Gävle–Kringlan som ett nyckelprojekt inom Nya Ostkustbanan. Utbyggnaden ger:

  1. ökad kapacitet och robusthet på tre banor: Ostkustbanan, Norra stambanan och Bergslagsbanan
  2. möjlighet att flytta godsbangården och frigöra ytor för stadsutveckling i Gävle
  3. bättre förutsättningar för en ny regional station Gävle Västra i anslutning till Gävle sjukhus, vilket underlättar både sjukresor och pendling.

Regionen pekar också på att projektet Gävle-Kringlan har hög genomförbarhet, eftersom processen med förberedelser och samfinansiering finns.

Nationell systemnytta – inte bara lokala vinster

Region Gävleborg understryker i sitt yttrande att Nya Ostkustbanan måste bedömas utifrån sin systemnytta. Dubbelspåret Gävle–Sundsvall är avgörande för:

  1. att knyta ihop Mälardalen med norra Sverige
  2. att klara EU:s TEN-T-krav på internationella godskorridorer
  3. att stärka Sveriges förmåga när det gäller totalförsvar och militär rörlighet
  4. att flytta mer trafik från väg till järnväg för att nå klimatmålen.

– För att företagen i regionen – och i resten av landet – ska kunna fortsätta växa krävs tillförlitliga transporter. Dubbelspår på Ostkustbanan är en viktig del i att skapa ett mer robust och framtidssäkert system, säger Patrik Stenvard.

Sammanfattningsvis ger det ett tydligt budskap till regeringen:

Dubbelspåret på Ostkustbanan Gävle–Sundsvall, inklusive etappen Gävle–Kringlan, måste ges en hög och tydlig prioritet i den nationella planen.