Anna Sörenson Rydh, Framtidsbygget Hudiksvall

Sedan början av sommaren 2023 har konstnären Anna Sörenson Rydh fått uppdraget att genomföra sitt skissförslag för den konstnärliga miljögestaltningen i Kulvert B på Hudiksvalls sjukhus, i samband med Framtidsbygget Hudiksvall.

Anna Sörenson Rydhs skissförslag till Hudiksvalls sjukhus

Anna Sörenson Rydhs skissförslag ”En vägg om skymning och gryning” för Kulvert B på Hudiksvalls sjukhus, är en 36 meter lång väggmålning som tar kulvertens ena vägg helt i besittning. Väggen kommer ha en ljusrosa fond målad i bivaxlasyr, i tunna skimrande lager av färg. Figurerna som målas på den kommer vara i ljusa, transparenta färger, uppradade likt skulpturer på en utställning, eller färgade skuggor i ett skuggspel.

I sitt skissförslag utgår Sörenson Rydh från en resa till Japan varifrån hon kom hem med en liten bok där pappret var vikt som ett långt dragspel. Boken är en goshuincho, där man enligt tradition ska samla stämplar för att markera ett besök på en viktig plats såsom ett tempel, helig plats eller museum man länge velat besöka. Det blir som en pilgrimsbok.

Sörenson Rydh valde att själv skapa små enkla collage som hon klistrade in i boken. På det sättet kunde hon beskriva allt det vackra och förunderliga hon upplevt under resan. Dessa collage översätter hon sedan i sitt måleri i kulverten:

”Som skuggor av de minnen jag ville fånga. Saker som hänt, som jag sett, som passerat, och nu är vi här i en sjukhuskorridor igen. För även sjukhuset markerar både livets början och livets slut, men också många, många viktiga saker där i mellan. När jag bröt armen, när jag födde mitt första barn, när jag höll min pappa i handen innan operationen. Vad är livet om inte en enda lång resa, med både inslag av pilgrimsresor men också sjukhuskorridorer?”

Om Anna Sörenson Rydh

Anna Sörenson

Anna Sörenson Rydh bor och verkar i Stockholm. Hon har en master i fri konst från Pratt Institute i New York, en postmaster i performance och installation från a.pass, Posthogeschool voor Podiumkunsten, Bryssel samt en kandidat i fri konst från Umeå Konsthögskola.

Sörenson Rydh arbetar främst med installation, skulptur och måleri, ofta platsspecifikt där hon tar inspiration av miljön – den naturliga, kulturella och historiska – när hon skapar både för utställningsrum och offentliga rum. Hon tycker om kreativa samarbeten och jobbar med många olika material, från måleri och skulptur till design i mjukvaruprogram som Photoshop, Illustrator, Premier Pro och InDesign, vilket är idealt för visualiseringar till skulpturskisser och illustrationer..

Konstnärens hemsida

Bakgrund till projektet

Hudiksvalls sjukhus kommer inom de närmsta tio åren att genomgå flera större om-, ny- och tillbyggnationer i det så kallade Framtidsbygget. Just nu pågår etapp 2, vilket innebär ett nytt teknikhus (hus 22), servicehus (hus 25) och kulvertsystem (hus 98). I samband med detta har flera konstnärer bjudits in för att skapa gestaltningar i relation till den nya miljön, både den fysiska platsen och människorna som vistas där.

En av dessa nya byggnader är Kulvert B, som är en publik kulvertdel i samma plan som sjukhusets huvudentré. Kulverten är placerad ovanför marken och har stora fönster på ena sidan vilket ger ett naturligt ljusinsläpp och förutsättningar för en konstnärlig gestaltning på motsatt vägg. Av den anledningen har konstnären Anna Sörenson Rydh under våren 2023 tilldelats skissuppdraget för att skapa en muralmålning på kulvertens ena vägg.

Läs mer om Framtidsbygget