Krisin Redenvik sitter vid skrivbord
Kristin Redenvik, medicinsk sekreterare använder den digitala vårdtjänsten Min vård Gävleborg som ett arbetsverktyg.

”Stora vinster i att slippa ringa patienter gång på gång”

Den digitala vårdtjänsten Min vård Gävleborg är ett smidigt och tidsbesparande arbetsverktyg. Det tycker Kristin Redenvik som jobbar som medicinsk sekreterare.

– Min vård Gävleborg är ett starkt kommunikationsverktyg som vi ser stora möjligheter med. Ju fler enheter som kommer igång, desto fler patienter gör det också och då blir det ett bättre flöde. Vården behöver bli mer digital precis som samhället, säger hon.

Kristin Redenvik jobbar administrativt för att avlasta övrig vårdpersonal. Där ingår att skriva journaler, bokning samt av- och ombokning av patienter, ordinera prover inför vårdbesök samt registrera i kvalitetsregister.

Hon jobbar övergripande mot fem verksamhetsområden: specialmedicin, kardiologi, internmedicin, paramedicin och akuten.

Via Min vård Gävleborg använder hon och hennes kollegor asynkrona chattar för att kontakta och skicka information till patienter. Asynkron betyder att kommunikationen inte sker i realtid. Varken vårdpersonal eller patienten kan förvänta sig ett svar direkt. Det går att likställa med ett vanligt SMS eller mejl.

– Just vid av- och ombokningar ser vi stora vinster i att slippa ringa patienter gång på gång som inte kan svara för att de sitter i jobbmöten eller är upptagna med annat, säger Kristin Redenvik.

Asynkrona chattar som ett komplement

Tidigare har medicinska sekreterare ringt och skickat brev. Nu används chattarna som ett komplement till digitala kallelser, för att skicka bilagor med information inför olika undersökningar.

– Det kan ta upp till två veckor för brev att komma fram till patienten så vi ser stora tidsvinster i att få iväg det mycket fortare, säger Kristin Redenvik.

I vanliga fall skickar läkare utkast till brev till medicinska sekreterare som skriver breven och skickar tillbaka till läkare för signering. Därefter skickas brevet till patient.
– Det tar lång tid. Om det gäller ändring av medicinering kan vi skynda på det genom att ge informationen snabbare. Då kan också patienten att justera medicinen tidigare. Därför provar vi nu att spara det som pdf och skicka direkt i en chatt.

Tas emot bra av patienter i alla åldrar

Kristin Redenvik berättar att de i utvärderingar bara fått positiv respons från patienterna

– Åldersmässigt tror jag inte att man ska vara rädd för att skicka till äldre patienter. De är mer tekniska än vi tror. Från början hade vi en åldersgräns men den har vi höjt allt eftersom vi såg att det fungerade, säger hon och fortsätter:

– Vi har bland annat skickat till kranskärlspatienter som är födda på 40-talet och sett att de har gått in och läst chattarna.

För att skicka meddelande till patient lägger man först till denna i Clinic, om patienten inte finns registrerad sedan tidigare. Patienten får meddelandet som ett sms och behöver inte ha appen installerad. Första gången ett utskick görs till en patient är man extra noga med att övervaka om patienten öppnat och läst chattmeddelandet.

– Vi kan se om patienten läst meddelandet och om hen inte gjort det kontaktar vi på andra vis. Vi får en direktkoppling med patienten som vi inte får i något annat system. I ett brev som kommer hemskickat eller en digital kallelse har vi ingen aning om patienten fått eller läst det.

Standardfraser snabbar på arbetet

Idag har Kristin och hennes kollegor standardfraser för nästan allt. Det innefattar olika kallelser, provtagningshänvisningar med mera. Allt är uppdelat i mappar där kallelser är i en, för att få det mer grupperat.

Hur länge chattarna hålls öppna är utifrån behov. Inför ett vårdbesök låter man chatten vara igång fram till dagen för besöket. Om det gäller en ren avbokning har man den öppen ett par dagar.

En farhåga var att få mycket medicinska frågor men det har inte varit något problem.

– En enda gång har vi varit tvungna att rådgöra med en sjuksköterska för att hantera en fråga, annars är det mest administrativa frågor. Det underlättar för oss att kunna svara direkt i chatten istället för att patienterna ringer in via TeleQ.