God och nära vård i Gävleborg

I hälso- och sjukvården i Region Gävleborg, liksom i landets övriga regioner, pågår ett omfattande arbete tillsammans med kommuner och privata vårdgivare för att förbättra tillgänglighet, kontinuitet och delaktighet i vården.

I denna film får du möta några av personerna som leder och driver omställningen till God och nära vård i Region Gävleborg. Hör dem berätta om de viktigaste resultaten av Fas 1 och vad som är nästa steg.

Vägen framåt – detta händer nu

Vår långsiktiga strategi och målbild för 2030 ligger fast. I Fas 1 har vi testat nya vårdlösningar i liten skala. Förändringarna har hittills inte märkts av för våra invånare i någon större utsträckning ännu. Men nu går arbetet med God och när vård in i nästa fas, Fas 2. Det innebär ett breddinförande och ”mer verkstad”, där patienter och invånare i hela länet kommer att märka skillnad på den vård de får: Fler kan söka och få vård digitalt och vården hålls samman bättre, exempelvis genom Min vård Gävleborg där olika vårdaktörer kan samarbeta enklare runt samma patient.


Länsgemensam målbild

Nära vård för mig som invånare innebär att:

  • Jag får rätt hjälp och stöd i rätt tid.
  • Jag får stöd i att främja min hälsa.
  • Min egen kraft tas till vara.
  • Sammanhållet och enkelt för mig.

Patienten får en god, nära och samordnad vård och omsorg som stärker hälsan.

Patienten är delaktig utifrån sina förutsättningar och preferenser.

Primärvården är navet i vården och omsorgen och samspelar både med annan specialistvård på och utanför sjukhusen, med övrig kommunal hälso- och sjukvård och med socialtjänsten.

Kärnvärden

Våra fem kärnvärden visar vägen för att åstadkomma en god och nära vård, en vård och omsorg som är:

  • Nära
  • Samordnad
  • Resurseffektiv
  • Hälsofrämjande
  • Personcentrerad

Vården behöver komma närmare invånarna och bemöta varje individ som en unik person för att därigenom se helheten.

Genom att i vårdmötet ställa frågan: ”Vad är viktigt för dig?” kan vården utformas utifrån varje individs behov, resurser och preferens­ er.