Oestring, vaginalinlägg, 7,5 mikrog/24 timmar – restnoterade

Tillgänglighet

Oestring, vaginalinlägg, 7,5 mikrog/24 timmar är restnoterade och väntas åter i slutet av mars 2024. För patienter med recept på Oestring, undersök i första hand om läkemedlet kan finnas på lager hos öppenvårdsapoteken, för aktuella lagersaldon se www.fass.se. Det finns inga andra estradiolinnehållande vaginalinlägg på den svenska marknaden.

Behandlingsalternativ

När Oestring ej längre finns tillgängliga på apotek, behöver ansvarig förskrivare bedöma fortsatt lämplig behandling. Andra läkemedel för lokal behandling kan vara alternativa produkter, se tabell nedan. Nya recept kan behöva förskrivas, det finns både receptfria och receptbelagda alternativ.

Substans

6,5 mg

Intrarosa

Recept

*Läkemedel rekommenderade av terapigruppen i gynekologi för östrogener för lokal behandling.

Mer information om bland annat ekvipotenta doser vid byte mellan olika beredningsformer, se Läkemedelsverkets behandlingsrekommendation från april 2022 ”Läkemedel vid klimakteriesymtom, menopausal hormonbehandling (MHT)”: Läkemedel vid klimakteriesymtom, menopausal hormonbehandling (MHT) – Behandlingsrekommendation (lakemedelsverket.se).

Region Gävleborgs REK-lista Läkemedel Gävleborg | Hormonell behandling i klimakteriet (infosynk.se)

Vid frågor – kontakta lakemedelsenheten@regiongavleborg.se