Fucithalmic ögonsalva 1% (fusidinsyra) – restnoterad

Fucithalmic ögonsalva 1% (fusidinsyra) 5 g tub är restnoterad 240101 – 241115, (Fucithalmic endospipetter avregistrerades 2019). Produkten används i princip uteslutande som kort kur vid akuta besvär.

För patienter med läkemedlet på recept, kontrollera i första hand om det kan finnas förpackningar kvar på apotek, lagersaldo ses på Fucithalmic® - FASS Vårdpersonal.

Direkt utbytbara alternativ till Fucithalmic ögonsalva 1% (fusidinsyra) saknas.

Andra alternativ vid konjunktivit kan vara:

Allmänt, för rengöring används vatten eller koksaltlösning. Tänk på god allmänhygien.

Kloramfenikol 5 mg/ml ögondroppar eller ögonsalva 1%, nytt recept behövs.

Om inte förbättring inträtt efter en vecka bör behandling med (fusidinsyra x 2 ögondroppar) alternativt kloramfenikol 1 dr x 3-4 övervägas. Kloramfenikol lösning i endosbehållare kan vara ett alternativ vid överkänslighet mot konserveringsmedel. Observera att de flesta konjunktiviter är virala och ej skall behandlas med antibiotika.

Kontraindikation, kloramfenikol: känd anamnes av bloddyskrasi eller med bloddyskrasi i familjen, inklusive aplastisk anemi.

Källa: Läkemedel Gävleborg | Konjunktivit (infosynk.se)

Andra alternativ kan vara licensprodukt innehållande fusidinsyra. Läkemedelsverket har beslutat om ett särskilt tillstånd gällande fusidinsyra, Fusidinsyra – särskilt tillstånd | Läkemedelsverket (lakemedelsverket.se) som medger att apotek får expediera recept på licensläkemedel i läkemedelsform ögonsalva innehållande fusidinsyra när en generell licens finns beviljad. Region Gävleborg har en godkänd generell licens, referensnummer 2024700063. Ange detta refnr på receptet så att apotek lätt kan hitta aktuell licens.

Aktuellt licensläkemedel som kan förskrivas:

Produktsnamn: Fucithalmic

Substans: fusidinsyra (hemihydrat)

Styrka: 10 mg/g

Beredningsform: Ögondroppar, suspension

Tillståndsinnehavare: Amdipharm Limited,Temple Chambers,3 Burlington Road,D04 RD68 Dublin 4,Irland

Godkännandeland/-nr: Danmark, 12125

Eftersom ett licensläkemedel inte är godkänt i Sverige finns ingen svensk bipacksedel i förpackningen. Den som förskriver licensläkemedlet ansvarar för att patienten får den information hen behöver.

SPC på licensprodukt (pdf)

Vid frågor – kontakta lakemedelsenheten@regiongavleborg.se