Brist på Acetylcystein 200 mg/ml – rekommendation om begränsad användning

Under hela 2024 kommer det vara brist på läkemedlet Acetylcystein 200 mg/ml, lösning för nebulisator. För att säkerställa tillgång till Acetylcystein som antidot vid paracetamolförgiftning behöver övrig användning begränsas i enlighet med en nationell handlingsplan.

Bakgrund

Företaget Viatris har meddelat att det under 2024 kommer råda brist på Acetylcystein 200 mg/ml, lösning för nebulisator, på svenska marknaden. Orsaken anges vara tillfälligt minskad produktions-kapacitet. Innan produktionskapaciteten är helt återställd har Viatris inte möjlighet att tillgodose det totala behovet av Acetylcystein lösning för nebulisator på den svenska marknaden, avseende både sluten- och öppenvård.

Nationell handlingsplan och fördelning mellan Regionerna

Då merparten av det kritiska behovet av Acetylcystein 200mg/ml är vid sjukhusanvändning (antidot vid paracetamolförgiftning), så kommer de volymer som finns tillgängliga att fördelas till slutenvård.

Detta har företaget Viatris, Läkemedelsverket, NAG LOK, Nationellt CT, SKR och AU Läkemedelsförsörjning kommit överens om för att säkerställa tillgången till slutenvården.

Varje region får en tilldelad volym som ska täcka behovet för slutenvården under 2024 så länge som användningen följer nedanstående rekommendationer. När fördelad kvot är uppnådd finns det inget mer att tillgå från Viatris förrän restperioden är avslutad.

Rekommendation om begränsad användning

Framtagen av NAG LOK, NPO lung- och allergisjukdomar och Läkemedelsverket

Utifrån aktuellt läge bör Acetylcystein 200 mg/ml förbehållas:

• SLUTEN vård som antidot vid paracetamolförgiftning.
  • Vård av patienter med cystisk fibros med allvarlig slembildning i mag-tarm-kanalen.

Användningen av Acetylcystein 200 mg/ml i ÖPPEN vård för lungsjukdomar bör under restperioden minimeras. I Läkemedelsverkets behandlingsrekommendation KOL från mars 2023 anges Acetylcystein som ett läkemedel som inte rekommenderas.

Läs: Hela rekommendationen

Alternativ behandling

Uppdaterad information från APL gällande extempore läkemedel Acetylcystein 200mg/ml:

APL har inkommit med information om att deras extempore läkemedel Acetylcystein 200mg/ml kommer att finnas tillgängligt för beställning preliminärt från 21 februari.

I första steg är detta läkemedel endast för nebulisering, alltså inte för injektion

Produkten kan även ges till barn.

• Acetylcystein APL 200 mg/ml 10 ml, lösning för nebulisator.
  • Varunummer: 806A500
  • Pris: ca 310 kr/flaska (Tillverkningskostnad, råvaror och förpackningsmaterial)
  • Orderavgift: 630 kr/order (Orderavgiften är samma oavsett om det beställs en flaska eller fler)

APL kommer fortsätta med analyserna för att kunna använda produkten även för indikation paracetamolförgiftning i ett senare skede.

Det finns i dagsläget inga signaler om att tillgången på brustablett Acetylcystein skulle påverkas.

Alternativ till inhalation av Acetylcystein 200 mg/ml vid behov av slemmobilisering är isoton koksaltlösning (0,9 %). Till patienter med cystisk fibros kan ibland hyperton koksaltlösning (3-4 %) behövas.