Amoxicillin tabletter, flera styrkor och förpackningar – restnoterade

Det är långvarig restnotering på flera godkända läkemedel innehållande amoxicillin (tabletter).

Tillgänglighet på läkemedel innehållande amoxicillin

För patienter med recept på respektive läkemedel, undersök i första hand om godkänt läkemedel kan finnas på lager hos öppenvårdsapoteken. För aktuella lagersaldon på apotek, se www.fass.se.

För tillfället (240222) finns följande godkända läkemedel tillgängliga;
•    Amimox 500 mg i förp om 4 tabl,
•    Amoxicillin Krka, dispergerbar tablett 1 g,
•    amoxicillin/klavulansyra tabletter i olika styrkor och förpackningsstorlekar samt
•    Amimox oral suspension 50 mg/ml och 100 mg/ml i olika förpackningsstorlekar tillgängliga.

Dessutom finns amoxicillin tabletter 500 mg och 750 mg tillgängliga på generell licens, se nedan.

Amoxicillin på generell licens

Slutenvårdsavdelning: Regionövergripande generella licenser på både amoxicillin 500 mg och 700 mg är godkända och beställning kan göras utan att enheten har en egen licens. Notera att för tillfället finns även restnoteringar för flertalet licensalternativ.

Förskrivning av recept: Läkemedelsverket har beslutat om särskilt tillstånd som medger att apotek får expediera recept på licensläkemedel i tablettform innehållande amoxicillin. Beslut finns som gäller till och med den 30 november 2024, Amoxicillin (tablett) – särskilt tillstånd | Läkemedelsverket (lakemedelsverket.se). För expedition krävs dock att en generell licens finns beviljad för läkemedlet. Läkemedlet ska vara förskrivet av en läkare som är verksam vid en vårdenhet som omfattas av den generella licensen och receptet ska avse det specifika läkemedel den generella licensen beviljats för. Läkare kan underlätta för apoteken genom att på receptet ange referensnummer för regionens generella licens. Region Gävleborg har generell licens på amoxicillin 500 mg och 750 mg.

Observera att det kan vara längre ledtider för att få hem licensläkemedel till patienter då det kan behöva beställas hem till patienten på apoteket, viktigt att vara medveten om detta så att onödigt behandlingsuppehåll undviks.

Tillgängliga licensalternativ:

Amoxicilina Ardine 500 mg, 30 st, Vnr 846056. Referensnr: 2023663422