Actilyse – restnoterad

Sedan en längre tid är det mycket begränsad tillgång på Actilyse (samtliga förpackningar). Problemet är globalt och produktionskapaciteten för Actilyse, 10 mg, 20 mg och 50 mg beräknas vara fortsatt begränsad fram till 2025.

Under denna period levereras ett begränsat antal förpackningar till Sverige. För att säkerställa fördelningen mellan regionerna sker allokering. Region Gävleborg får ett tilldelat antal förpackningar per månad, och dessa beställs och fördelas av Läkemedelsenheten.

För att den tilldelade mängden Actilyse ska räcka är det viktigt att säkerställa en effektiv användning. Det innebär att enbart använda dem till patienter med allvarliga indikationer som har behov av produkterna, och i rätt dosering. Det är anledningen till att BI ökar volymen av alteplas 20 mg för att uppmuntra till minskad användning av 50 mg och för att undvika att substans kasseras. Observera att Actilyse, 10 mg, 20 mg och 50 mg, inte ska användas för ockluderad kateter, utan reserveras för trombolytisk behandling av livshotande tillstånd.
Actilyse 2 mg produceras ej i nuläget, då fokus är på de högre styrkorna. Rekommendation för hantering av restsituation för Actilyse (alteplas) 2 mg - Janusinfo.se

Dispensprodukt med risk för spår av latex och gentamicin: Dispensförpackningar av Actilyse 50 mg (batchnummer 202536, 202537 och 202533) har korkar som innehåller latex och dessa kan ha spår av gentamicin. Dessa ska inte ges till patienter med känd överkänslighet mot naturgummi (latex) eller gentamicin oberoende av indikation.

Klisteretiketter på engelska har satts på ytterkartongerna för de specifika batcherna som har latexkorkar och som innehåller spår av gentamicin, för att säkerställa att de lätt kan identifieras. Det finns även svenska förpackningar av Actilyse 50 mg.

Brist på alteplas - Janusinfo.se
Information om Actilyse och Metalyse (janusinfo.se)
Uppdatering gällande pågående bristsituation av Actilyse och Metalyse 2023-05-31