Tjänstedesign - ett sätt att involvera dem som verksamheten är till för
Den 1 december anordnade Regional mötesplats för social hållbarhet ett webbinarium om Tjänstedesign som en fördjupning på 2025 års tema: Delaktighet och inkludering - Varför är det viktigt och hur får vi med dem vi inte når idag?
Ett 70-tal beslutsfattare och tjänstepersoner från kommuner, region, länsstyrelse och civilsamhälle var anmälda till webbinariet och fick ta del av en dragning om vad tjänstedesign är, goda exempel från länet då tjänstedesign använts, panelsamtal, reflektion och nätverkande.
Nedan hittar du material från konferensen:
När vi utgår ifrån människorna vi finns till för och skapar värde där det verkligen behövs
Om metoden tjänstedesign
Sofia Heino och Elin Edling, Verksamhetsutvecklare, Gävle kommun.
Om metoden tjänstedesign (pdf)
Inspiration och lärande från arbete i länet:
- Tvärsektoriell samverkan i praktiken: gemensamma medborgarintervjuer
Sofia Groth Projektledare, Helena Adlerz och Helena Sjödin projektmedarbetare IDIS-projektet, Hudiksvalls kommun.
Tvärsektoriell samverkan i praktiken–- gemensamma medborgarintervjuer (pdf) - Medborgarna som medskapare: Gävles väg i omställningen till nya socialtjänstlagen
Mona Wikland och Pia Pernu, Projektledare, Gävle kommun.
Medborgarna som medskapare – Gävles väg i omställningen (pdf)