Satsning på fysisk aktivitet i skolan går i mål

Under ett år har elever som går i årskurs 3 på Iggesunds skola och Gnarps skola fått möjligheten att testa på idrott och andra aktiviteter på raster och efter skoltid.

Ida Danielsson, projektledare för Förenade i rörelse.

- Mer fysisk aktivitet i skolan ska ge friskare barn, säger Ida Danielsson, projektledare för Förenade i rörelse.

Med jämna mellanrum har lokala idrottsföreningar gästat skolornas raster för att presentera sin idrott eller aktivitet. Det har till exempel handlat om badminton, gymnastik och dans. Samma idrottsföreningar har även bjudit in till så kallade prova-på-kvällar dit elever och deras familjer har varit välkomna.

- Ett av målen har varit att få barnen att röra mer på sig, och det tycker jag verkligen att vi har lyckats med, säger Ida Danielsson.

Att forma rutiner för samarbete mellan skola och förening har också varit en viktig del av projektet. Därför är det särskilt kul att kunna konstatera att ”sportfritids” på Iggesunds skola nu kommer att börja bjuda in idrottsföreningar på samma sätt som projektet gjort. På ”sportfritids” går det barn upp till årskurs 6.

Nu har Förenade rörelse gått i mål och Ida Danielsson kan se tillbaka på ett mycket händelserikt och givande år. Den respons som hon fått från barnen har varit väldigt positiv.

- Några har till och med sagt att de här terminerna har varit de bästa terminerna någonsin. Jag måste säga att det har varit väldigt kul att se barnens glädje och nyfikenhet, och att de faktiskt vill och vågar prova nytt om man bara ger dem chansen, säger Ida Danielsson.

Förenade i rörelse är ett samarbete mellan Hudiksvalls kommun, Nordanstigs kommun och Gävleborgs idrottsförbund.

Ser du också behov av förebyggande arbete?

Förenade i rörelse är en social investering som har som målsättning att inspirera barnfamiljer till ett mer aktivt liv. Ser du, i ditt dagliga arbete, behov av förebyggande arbete? Hör då av dig till oss på Region Gävleborg så berättar vi mer om hur man kan arbeta med sociala investeringar: www.regiongavleborg.se/socialainvesteringar

Mer information om Förenade i rörelse