Samverkan för ökad skolnärvaro
Den sociala investeringen Samverkan för ökad skolnärvaro syftar till att minska problematisk skolfrånvaro genom ökad och strukturerad samverkan mellan verksamheter som möter barn med problematisk skolfrånvaro.
Genomgången grundskola är den enskilt viktigaste skyddsfaktorn mot en rad framtida sociala problem så som psykisk ohälsa, riskbruk, kriminalitet, arbetslöshet och utanförskap. Problematisk skolfrånvaro från grundskolan kan ha en stor negativ påverkan på elevers möjligheter att klara grundskolan.
Kunskapsförvaltningen, Sandvikens kommun, Individ och familjeomsorgsförvaltningen, Sandvikens kommun och Barn-och familjehälsa/Ungdomsmottagning, Region Gävleborg har gemensamt utvecklat och testat en ny modell för samverkan i ärenden som rör barn med problematisk skolfrånvaro.
Gemensamt arbete krävde först gemensam kunskap och gemensamt språk
Under arbetet identifierades det tidigt att de olika verksamheterna dels behövde mer kunskap och förståelse om varandra och varandras uppdrag, och dels en gemensam kunskap om och ett gemensamt språk för skolfrånvaro. Därför har gemensamma utbildningsinsatser genomförts och digitala studiebesök hos respektive verksamhet har tagits fram och används nu i alla verksamheter.
Även gemensamma samverkansdagar har genomförts. Där var fokus på att tillsammans utarbeta en mötesstruktur, en så kallad samverkansplan, att använda i samtliga ärenden där fler parter samverkar för att öka en elevs närvaro i skolan.
Modellen är nu på plats
Nu finns den nya strukturen för samverkan och nya gemensamma verktyg på plats. Genom dessa skapas bättre möjligheter för barnen. Istället för att elever med problematisk skolfrånvaro får olika, och ibland motstridiga, insatser från olika verksamheter finns nu en gemensam strategi och ett gemensamt arbetssätt mellan verksamheterna som gör att insatserna får bättre effekt för eleverna. Problematisk skolfrånvaro minskar, vårdnadshavare behöver inte vara längre budbärare mellan olika verksamheter, och verksamheterna kan arbeta mer effektivt.
Arbetet har följts av en följeforskare
Utvecklingsarbetet har följts av följeforskare och utredare Oskar Andersson från FoU Välfärd, Region Gävleborg.
– Det som har varit viktigt i det här arbetet har varit att synliggöra komplexiteten i samverkan. Det kan vara lätt att utforma en teoretisk struktur för en önskvärd samverkan, men i det här projektet har man tagit tiden att fördjupa sig i varandras olikheter och jobbat med sätt att mötas, med eleven i fokus, säger Oskar Andersson och fortsätter:
– Det är glädjande är att de har vågat skynda långsamt och fokuserat på vikten av kulturarbete och möte mellan professioner, vilket är en nyckel till lyckad samverkan.
Vill du veta mer?
Välkommen att delta vid spridningsseminarium om Samverkan för ökad skolnärvaro!
När: tisdag 18 mars 2025, 9.00-12.00
Var: Digitalt via Teams
Anmälan: Senast fredag 14 mars. Anmälan görs här: Anmälan spridningskonferens Samverkan för ökad skolnärvaro
Mer information, se inbjudan: Spridningskonferens - Samverkan för ökad skolnärvaro (pdf)
Material
Följeforskningsrapport (publiceras inom kort)
Publiceringar
Tre år med fokus på samverkan för ökad skolnärvaro – Region Gävleborg
Kontaktuppgifter
Jenny Myrberg, projektledare
Sandvikens kommun
jenny.myrberg@sandviken.se
Emma Mårtensson, samordnare sociala investeringsmedel
Region Gävleborg
emma.martensson@regiongavleborg.se