Elisabeth Wicklén

Möt Elisabeth Wicklén! Hon började sin karriär 1975 som undersköterska och vidareutbildade sig senare till sjuksköterska. Efter att ha gått Region Gävleborgs interna utvecklingsprogram chefsbanken fick hon jobb som verksamhetschef på kirurgen i Gävle och Hudiksvall.

Hur känns det att ha blivit nominerad till årets ledare?

– Jag blev jätteglad när jag fick höra att jag blivit nominerad. Kirurgen är ett stort verksamhetsområde med 350 medarbetare i både Gävle och Hudiksvall och jag känner ibland att jag inte hinner med att se alla. Det är något jag kan ha lite dåligt samvete för. Det här är en fin bekräftelse att få från medarbetare på att jag har gjort något rätt. Jag har arbetat som verksamhetschef i fem år nu. Jag tror det viktigaste är att jobbet är roligt och det tycker jag verkligen att det är. Jag känner mig stolt, glad och boostad!

Hur ser du på ledarskap?

– Ledarskap är så stort och brett. Jag tycker att det är viktigt att som chef kunna anpassa sig till situationen. Ibland kan jag som ledare behöva kliva fram men ibland också hålla mig i bakgrunden och bara låta medarbetarna jobba på. Det är fantastiskt med medarbetare som säger till när saker inte funkar och vill göra förbättringar. Jag visar engagemang och tror att det smittar av sig.

Vad tycker du är viktigt med ledarskap?

– Det som är roligt med ledarskap är att få jobba tillsammans med en grupp medarbetare. Det ger också en spännande möjlighet att kunna påverka och förändra arbetet och det tycker jag är lockande. Sen tycker jag det är roligt att kunna pusha andra och lyfta medarbetare.

Hur började din chefskarriär?

– Jag började som undersköterska i dåvarande landstinget Gävleborg 1975 och vidareutbildade mig senare till sjuksköterska. Jag hamnade på kirurgavdelningen och kände att här vill jag stanna! Jag erbjöds en plats på det som hette chefsskolan, nuvarande chefsbanken som är ett av Region Gävleborgs interna utvecklingsprogram, och gick utbildningen under ett år. Direkt efter avslutad utbildning fick jag jobbet som vårdenhetschef i januari 1991. För fem år sen blev jag tillförordnad verksamhetschef och märkte att jag kunde hantera rollen bra, vilket ledde till att jag senare sökte och fick tjänsten. Jag tycker fortfarande att det är roligt och utvecklande att vara chef och ledare och känner stöd från både ledning och medarbetare. Jag får mycket feedback och känner mig trygg i min roll.