Årets ledare i Region Gävleborg är utsedd

Helena Medic, vårdenhetschef för dietistenheten, blev Årets ledare i Region Gävleborg. "En ära", så beskriver hon själv utmärkelsen i en intervju.

Hur känns det att ha blivit utsedd till Årets ledare?

– Det känns väldigt ärofyllt, det vill jag verkligen betona! Jag känner mig stolt över arbetsgruppen, de är en stor del av det arbete som vi utför tillsammans. Jag har fått fina gratulationer när jag haft kontakt med de utspridda medarbetarna idag, för att träffa dem och gratulera oss alla. Det här är något som vi alla har gjort oss förtjänta av. Jag tänker att alla de som jag möter i arbetet också är en del av det här. Jag jobbar med otroligt duktiga och kompetenta människor, och blir glad när vi kan prata och hitta lösningar tillsammans.

Vad är det bästa med ditt arbete?

– Det är nog just att samverka så otroligt mycket som vi gör. Något som är väldigt givande är kommunikationen med medarbetarna dagligen, och att vi jobbar tillsammans i enheten. Det är jättehäftigt! Vår enhet är inte så gammal, den upprättades 2017 och sedan dess har vi fått jobba med utveckling och förbättringar. Att få förbättra ger mervärde.

Vad skulle du säga är speciellt med att jobba inom Region Gävleborg?

– Det är en väldig trygghet. Jag tycker att Region Gävleborg satsar mycket på ledare och är i framkant. Och det betyder mycket för samverkansarbetet att vi har fått möjligheter att digitalisera mer.

Vad ger dig kraft på jobbet?

– Att driva framåt, hitta nya möjligheter och förbättringar. Det är fantastiskt när det blir bättre både för patienter och medarbetare. Det ger mig kraft! Jag vill verkligen nämna medarbetargruppen, ledningsgruppen och min chef som är möjliggörande faktorer till att vi har fått till ett framgångsrikt arbete. Att jag kan hämta tankar och idéer från medarbetarna, bolla med ledningsgruppen och att min chef är stöttande till att vi kan prova nya saker. Hela det ledet har gjort att det har gått framåt väldigt fort för oss.