Konstverket av Carl Milles saknas – Region Gävleborg polisanmäler

Konstverket Solglitter av Carl Milles, ett verk ur Region Gävleborgs samling av offentliga konstverk, saknas. Verket är en bronsstaty som är värderad till 1,5 till 2 miljoner kronor. Region Gävleborg polisanmäler nu statyns försvinnande som en misstänkt stöld.

Region Gävleborg fick under tisdagen kännedom om att verket Solglitter av Carl Milles saknas från Gävle sjukhusområde. Solglitter är en vattenstaty i brons, skapad av Carl Milles (1875-1955).

Statyn är en gåva till Region Gävleborg från Gefle-Dala Jernvägsfond år 1986 och uppskattas vara värt omkring 1,5 till 2 miljoner kronor.

– Carl Milles är en av Sveriges mest namnkunniga konstnärer från tiden vid förra sekelskiftet och verket Solglitter (eller Najad på delfin) från 1918 bär på konstnärens karakteristiska formspråk och uttryck. Verket är en viktig del i Sveriges konsthistoria och är ett betydande verk från konstnärens livsgärning, säger Jenny Nilsson, intendent för offentlig konst, Kultur Gävleborg.

Statyn är framtagen i flera exemplar i olika storlekar. Region Gävleborgs exemplar är av den största storleken. Statyns mått är 80 x 70 x 60 cm (höjd x bredd x djup).

Carin Palmqvist Isaksson
Avdelningschef Kultur Gävleborg