Stort intresse för X-trafiks sommarkampanj
X-trafiks sommarkampanj lockade många nya och återvändande resenärer. Försäljningen av 30-dagarsbiljetter ökade med hela 110 procent under kampanjperioden 16 juni–15 juli jämfört med samma tid förra året. Sett till hela sommaren juni–augusti var ökningen 22 procent.
– Vi ser att rätt satsningar gör skillnad. Den här kampanjen visar att vi kan använda resurserna smart för att få fler att välja kollektivtrafiken, säger Alexander Hägg (M), hållbarhetsnämndens ordförande.
X-trafik genomförde under sommaren en kampanj för att locka fler att prova kollektivtrafiken. Under kampanjen kunde resenärerna köpa 30-dagarsbiljett till halva priset. Resultatet visar att resenärer lockades av erbjudandet.
Kampanjen mottogs väl, vilket också har märkts hos X-trafik.
– Vi har fått mycket positiv respons från våra kunder och vi ser också att resandet har ökat under sommaren jämfört med förra året. Vårt mål var att vi skulle fördubbla försäljningen genom att halvera priset och resultatet blev över förväntan, säger Therese Nilsson, enhetschef kund och försäljning, X-trafik.
Kampanjen i siffror
- 22 procent fler sålda 30-dagarsbiljetter juni–augusti
- 110 procent fler sålda biljetter under kampanjperioden
- Störst ökning i kategorierna 7–19 år och vuxen
Om sommarerbjudandet
Kampanjen innebar att X-trafik under perioden 16 juni–15 juli erbjöd 50 procents rabatt på 30-dagarsbiljetter. Erbjudandet gällde alla ålderskategorier och zoner och biljetterna kunde köpas i appen, på kundcenter, ombord på X-tågen samt av företag och organisationer via faktura. Biljetterna behövde aktiveras inom 30 dagar, senast den 14 augusti.
Mer information om kollektivtrafiken i Gävleborgs finns på X-trafiks webbplats.