symbol, chattbubblor

Skicka meddelande till hälsocentral i Min vård Gävleborg

Den 5 maj lanseras en ny tjänst i Min vård Gävleborg: "Skicka meddelande till din hälsocentral". Målet är att samla fler tjänster på en plats och på sikt skapa en gemensam väg in till vården.

Tjänsten "Kontakta mig" flyttas från 1177.se till Min vård Gävleborg.

Så fungerar den nya tjänsten

Via startsidan i Min vård Gävleborg kan du som patient välja alternativet ”Skicka meddelande till din hälsocentral”. Du loggar in, besvarar några frågor, skriver ditt ärende och skickar in meddelandet.

Det kan vara en lämplig kontaktväg när du har frågor som inte är brådskande, till exempel frågor om fakturor eller väntetider.

Ärendet skickas direkt till den hälsocentral där du är listad. Vårdenheten svarar inom tre helgfria arbetsdagar.

Varför görs förändringen?

Förändringen är ett led i arbetet med att:

  • förenkla kontakten med vården för patienter
  • minska antalet kanaler som vårdpersonal behöver hantera

Alla invånare som är 13 år eller äldre och listade på en hälsocentral i Gävleborg kan använda Min vård Gävleborg. Vårdnadshavare kan sköta ärenden för barn mellan 0 och 12 år.

Vad händer med tjänsten "Kontakta mig" på 1177.se?

I samband med lanseringen kommer "Kontakta mig" att stängas för hälsocentralerna och i stället finns en ny länk på varje hälsocentrals kontaktkort på 1177.se. Länken heter ”Skicka meddelande via Min vård Gävleborg” och leder direkt till den nya tjänsten.