Region Gävleborg lyfter två aktuella ämnen i Almedalen

Region Gävleborg arrangerar två seminarier under Almedalsveckan med fokus på frågor som berör både invånare, medarbetare och beslutsfattare i hela landet.

Det ena seminariet tar upp den växande problematiken kring hot och våld mot samhällsbärande yrken, med särskilt fokus på ambulanssjukvården. Det andra handlar om utvecklingen av primärvården och den bolagisering av de offentligt drivna hälsocentralerna som genomförts i Region Gävleborg. 

Programpunkter

Hot och våld mot samhällsbärande yrken – vem tar ansvar?

Den första programpunkten tar sin utgångspunkt i en fråga som blivit allt mer aktuell i hela landet: hur samhället ska skydda människor som varje dag arbetar för att hjälpa andra.

Ambulanspersonal, vårdpersonal och andra samhällsbärande yrken möter allt oftare situationer där hot och våld är en del av vardagen. Seminariet samlar företrädare från vården, SOS Alarm, fackliga organisationer och politiken för att diskutera ansvar, samverkan och vilka åtgärder som krävs för att skapa en tryggare arbetsmiljö.

Samtalet kommer att beröra frågor som informationsdelning, samverkan mellan myndigheter, arbetsmiljöansvar och vilka förändringar som kan genomföras lokalt respektive kräver nationella beslut.

Framtidens primärvård – erfarenheter från Region Gävleborg

Region Gävleborg har valt att organisera den regiondrivna primärvården i bolagsform. Under seminariet diskuteras vilka erfarenheter som gjorts, vilka effekter förändringen har fått och vilka möjligheter och utmaningar som följer med en ny organisationsform.

Samtalet fokuserar på hur vården kan utvecklas för att möta framtidens behov och hur styrning, ledarskap och verksamhetsutveckling kan bidra till en mer tillgänglig och hållbar primärvård.

– Frågorna ser olika ut, men de handlar båda om hur vi skapar hållbara verksamheter som möter invånarnas behov och samtidigt ger medarbetarna rätt förutsättningar att göra sitt jobb, säger Göran Angergård, regiondirektör Region Gävleborg.

Genom seminarierna vill Region Gävleborg bidra med erfarenheter, lyfta viktiga samhällsfrågor och delta i det nationella samtalet om framtidens välfärd.