Tre kugghjul som hakar i varandra, med texterna: "Främjarsystemet", "Offentlig verksamhet" och "Kulturella & kreativa branscher, Besöksnäring".

Nytt projekt stärker företag och aktörer inom kulturella och kreativa branscher och besöksnäringen

Den 1 september startar projektet Kreativa Kuggar. Det är en satsning för att stärka små och medelstora företag inom kulturella och kreativa branscher och besöksnäringen i Gävleborg.

Kreativa Kuggar ska bidra till att fler företag blir hållbara och konkurrenskraftiga. Det görs genom affärsutveckling, nätverkande och kunskapshöjande aktiviteter. Fokus ligger på att stärka företagens innovationsförmåga och tillgång till marknader, både lokalt och internationellt.

– Kulturella och kreativa branscher och besöksnäringen fungerar som viktiga motorer för innovation och attraktionskraft i Gävleborg. Genom projektet vill vi skapa förutsättningar för fler aktörer och företag att växa och bidra till en hållbara regional utveckling, säger Carina Löfgren, projektledare Kreativa Kuggar.

Satsningen har tre huvuddelar. Den första handlar om affärsutveckling och kunskapshöjning, där utbildningar och mentorprogram kombinerar konstnärlig och ekonomisk hållbarhet. Den andra handlar om systemutveckling och samverkan, med målet att stärka samarbetet mellan företag, stödaktörer och politiska beslutsfattare. Den tredje delen består av SPOK Gävleborg – samtida produktion och konsumtion – där en plattform för samverkan mellan formutövare och lokala tillverkare etableras. Dessutom utvecklas ett materialbibliotek för cirkulär produktion.

Fakta

Projektet drivs av Region Gävleborg med stöd från Europeiska regionala utvecklingsfonden och nationella utvecklingsmedel, i samverkan med Högskolan i Gävle, RISE och Företagsutbildarna.

Kreativa Kuggar är en del av Region Gävleborgs arbete med att genomföra den regionala utvecklingsstrategin RUS 2020–2030, liksom den regionala kulturplanen och strategin för hållbar turism och besöksnäring.