Enhetschef Fastighetsförvaltningsstaben
Inom Hälso- och sjukvården pågår ett omfattande utvecklingsarbete där framtidens vårdmiljöer står i fokus. För att stärka samarbetet mellan Fastighetsförvaltningen och Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har vi nu bildat en ny enhet.
Enheten har en nyckelroll i att skapa samsyn, effektivitet och värde för våra gemensamma resurser.
Som enhetschef kommer du in i ett spännande skede där strukturen för samordning mellan Fastighetsförvaltningen och Hälso- och sjukvårdsförvaltningen just har etablerats. Där du får vara med i ett tidigt stadie och utveckla arbetssätt, kultur och struktur.
Enheten består initialt av sju medarbetare med roller som delprojektledare, lokalplanerare och flyttkoordinator. Tillsammans verkar ni för att tillvarata vårdens behov i fastighetsfrågor och bidra till en långsiktig, hållbar och kostnadseffektiv utveckling av våra vårdmiljöer.
Arbetsuppgifter
Som enhetschef leder du arbetet inom Fastighetsförvaltningens samordning med Hälso- och sjukvårdsförvaltningen och har ansvar för verksamhet, personal och ekonomi.
Du arbetar övergripande med Hälso- och sjukvården för att säkerställa att vårdens behov och intressen tas tillvara i planering, prioriteringar och beslutsprocesser.
Ditt uppdrag omfattar bland annat att:
• leda, utveckla och följa upp enhetens arbete och medarbetare
• skapa förutsättningar för samarbete mellan Fastighetsförvaltningen och Hälso- och sjukvården
• fånga upp strategiska frågor från verksamheten och föra dem vidare till rätt forum
• bidra till att fastighetsrelaterade projekt och beslut förankras och genomförs effektivt
• delta i utvecklingen på övergripande nivå av processer och arbetssätt kopplat till framtidens sjukhus och vårdmiljöer.
Hos oss får du
• möjlighet att bygga upp och forma en ny enhet från grunden
• ett uppdrag med tydligt samhällsvärde där du bidrar till effektivt användande av skattemedel
• en arbetsplats där samarbete, engagemang och utveckling står i centrum
• ett starkt kollegialt stöd av övriga enhetschefer och tillgång till stödfunktioner inom HR, ekonomi och verksamhetsutveckling
• Egen utveckling och stöd för din fortsatta utveckling
Läs mer om våra olika förmåner på Region Gävleborgs hemsida:
https://www.regiongavleborg.se/jobb-och-utbildning/jobba-i-region-gavleborg/dina-formaner/
Kvalifikationer
Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av att leda verksamhet och personal i en komplex organisation. Du är trygg i din roll som ledare, tydlig i din kommunikation och har förmåga att skapa struktur även i förändring.
För att lyckas i rollen ser vi att du har:
• erfarenhet av ledarskap i förändringsarbete
• högskoleutbildning alternativt erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig
• god förståelse för beslutsvägar och processer inom Hälso- och sjukvården
• förståelse för fastighetsförvaltning och fastighetsdrift
• erfarenhet av att ha jobbat projektbaserat, extra meriterande om det är i byggprojekt.
Som person är du samarbetsinriktad, analytisk och lösningsfokuserad. Du har lätt för att skapa förtroende och bygga nätverk, och du trivs i en roll där du får leda genom andra och utveckla arbetssätt tillsammans med många olika aktörer.
Varmt välkommen med din ansökan redan idag!
Anställning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Antal platser: 1
Ansökan
Arbetgivarens referensnummer: RS 2025/2465
Senaste ansökningsdatum: 2025-11-05 23:59:59
Övrigt
Kontaktperson(er)
Tim Pettersson, Rekryteringspartner
Tel: 026155795
Email: tim.pettersson@regiongavleborg.se
Björn Ersson, avdelningschef
Tel: 026-15 74 08
Email: bjorn.ersson@regiongavleborg.se
Fackliga företrädare
Katarina Lundin, SACO
Tel: 026-15 50 22
Email: katarina.lundin@regiongavleborg.se
Katarina Grip, Ledarna
Email: katarina.grip@regiongavleborg.se
Johanna Persson, Vision
Tel: 026-155030
Email: johanna.m.persson@regiongavleborg.se