Registrator till kanslienheten

Kanslienheten är en enhet inom ledningsavdelningen som tillhör stabsförvaltningen. Enheten består av centraldiarium och nämndsekretariat och ansvarar bland annat för den politiska beslutsprocessen och ärendehantering. Vi är nio medarbetare på enheten och vi arbetar mot hela koncernen och har en stor bredd i uppdraget.

Vi söker nu dig som har ett brinnande intresse för informationsförvaltning och som vill utveckla enheten tillsammans med oss. Kom och gör betydelsefulla insatser du också!

Arbetsuppgifter

Som registrator har du en nyckelroll i att säkerställa att rätt information når rätt person i rätt tid och bidrar till en rättssäker och transparent hantering. Vi befinner oss nu i en spännande utvecklingsfas där centraldiarium och nämndsekretariat har slagits ihop till en gemensam enhet. Tillsammans utvecklar vi nya samarbetsformer och gemensamma arbetssätt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
• löpande diarieföring
• sekretessbedömningar av allmänna handlingar inom ramen för registreringsprocessen
• hantera Region Gävleborgs funktionsbrevlåda för e-post och omhänderta handlingar för diarieföring
• hantering och inskanning av inkommande post och andra handlingar, diarieföringen sker till stor del digitalt, men hantering av pappersdokument är fortfarande en del av arbetet.

I arbetet kan även följande arbetsuppgifter ingå
• handlägga utlämningsärenden och göra sekretessbedömningar
• förvalta och ajourhålla centraldiariets metadataschema, till exempel standardfraser och sekretessparagrafer
• löpande utbilda och stötta Region Gävleborgs medarbetare i ärendehantering, registrering och diarieföring.

Hos oss får du
• arbeta i en trygg grupp med engagerade kollegor där vår styrka ligger i det goda och nära samarbetet
• arbeta i en stor organisation med många möjligheter och spännande arbetsuppgifter
• arbeta dagtid med flexibla arbetstider utifrån givna ramar och möjlighet till distansarbete.

Vi bryr oss om dig som medarbetare och erbjuder förmåner som skapar trygghet, hälsa och utveckling oavsett var du befinner dig i livet.
https://www.regiongavleborg.se/jobb-och-utbildning/jobba-i-region-gavleborg/dina-formaner/

Kvalifikationer

Vi söker dig som är ansvarstagande, noggrann och systematisk. Du är självgående och kan strukturera och driva dina arbetsuppgifter på ett bra och effektivt sätt. Du har god samarbetsförmåga, är lyhörd och kommunikativ. Vidare ser vi att du är tillmötesgående i ditt bemötande och har ett hjälpsamt förhållningssätt.

För rollen som registrator ska du ha
• akademisk utbildning/examen inom arkiv- och informationsvetenskap, offentlig förvaltning, statsvetenskap eller annan lämplig högskoleutbildning
• god kunskap om de lagar och förordningar som styr hanteringen av allmänna handlingar inom offentlig förvaltning
• en god förmåga att uttrycka dig både i tal och i skrift i svenska
• hög IT-vana med god allmänkunskap om och i olika systemmiljöer.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som registrator med verksamhetskontakt i offentlig förvaltning och om du har erfarenhet av arbete med digitala ärendehanteringssystem. Vi ser det också som särskilt meriterande med kunskap om offentlighet- och sekretesslagstiftning.

Tjänsten kan komma att säkerhetsklassas.
Välkommen med din ansökan!

Sök tjänsten

Anställning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Antal platser: 1

Ansökan

Arbetgivarens referensnummer: RS 2025/1312

Senaste ansökningsdatum: 2025-06-01 23:59:59

Övrigt

Kontaktperson(er)

Carl Smiding, avdelningschef
Tel: 026-15 74 41
Email: carl.smiding@regiongavleborg.se

Fackliga företrädare

Eva Hultgren, SACO
Tel: 070-3411488
Email: eva.hultgren@regiongavleborg.se

Tord Fredriksen, Vision
Tel: 026-15 02 66
Email: tord.fredriksen@regiongavleborg.se