Förändringar e-tjänstekort 2024
Under vecka 4 2024 (23-25 januari) införs nya, säkrare e-tjänstekort. Utseendet på korten förändras men det innebär också förändringar i hanteringen av e-tjänstekort och förändringar i systemet för utfärdande av kort. Befintliga e-tjänstekort är giltiga under hela sin giltighetstid, men om giltighetstiden är på väg att gå ut behöver du hålla extra koll.
Detta gäller 18 december 2023 – 22 januari 2024
Reservkort utfärdas perioden 18 december 2023 – 22 januari 2024
Beställning av ordinarie kort görs som vanligt men medarbetaren kan inte fotograferas förrän tidigast 26 januari när ny kortutfärdarportal är i drift. Endast reservkort utfärdas 18 december till 22 januari.
Hämta ut kort senast 22 januari 2024
När du fått ett kodkuvert till din folkbokföringsadress behöver du hämta ut ditt e-tjänstkort e-tjänstekorts utlämningsställe så snart som möjligt. Sista datum för att hämta ut ditt kort är måndag den 22 januari 2024. Kort som inte hämtas ut kommer spärras.
Beställnings- och kortutfärdarstopp under vecka 4 2024
Tisdag 23 januari – torsdag 25 januari går det inte att utfärda någon typ av e-tjänstekort. Det gäller både fotokort och reservkort.
Ny typ av e-tjänstekort från och med vecka 4 2024
De nya korten är i stående format och visar bara ditt namn, foto och Region Gävleborgs logotyp. Kortnummer står på baksidan, men inget personnummer syns.
Detta gäller från och med den 25 januari 2024
- Kortet skickas hem till dig
Ditt nya e-tjänstekort kommer skickas direkt till din folkbokföringsadress. Kortet är inaktivt när det levereras. För att du ska kunna använda kortet behöver det aktiveras av en id-administratör. Besök ett av Region Gävleborgs kortkontor och ta med e-tjänstekortet samt giltig id-handling. - Telia e-legitimation utgår
Endast e-legitimation för SITHS eID kommer finnas på kortet. - Förändringar för elektronisk underskrift och underskriftscertifikat
E-tjänstekort kommer inte levereras med underskriftscertifikat. Du som har behov av underskriftscertifikat behöver själv ladda ned det till kortet från SITHS Mina sidor. Där väljer du själv en personlig underskriftskod. - Endast möjligt med ett tilläggscertifikat i taget på kortet
De nya korten med högre säkerhet har endast stöd för ett tilläggscertifikat i taget. Du som också jobbar för andra regioner och har tilläggscertifikat på e-tjänstekortet behöver ladda ner och ta bort/byta certifikat för dessa regioner i SITHS Mina sidor.
Kontakta e-tjänstekortsupporten om du har frågor via ekortorder@regiongavleborg.se eller (026-1) 53 000 (välj IT och sedan e-tjänstekort).
Frågor och svar
Fotokort
Om ditt e-tjänstekort utfärdats efter den 25 januari 2024 kommer du kunna låsa upp din pin-kod på något av följande sätt:
- Med hjälp av en id-administratör på ett av Region Gävleborgs fotograferings- och utlämningsställen för e-tjänstekort
- Med puk-kod som du beställt i ett pin/puk-brev till din folkbokföringsadress Beställ pin/puk-brev till din folkbokföringsadress
Om ditt e-tjänstekort utfärdats före 18 december 2023 så behövs puk-kod för att låsa upp din pin-kod. Beställ pin/puk-brev till din folkbokföringsadress.
Reservkort
För att låsa upp din PIN-kod till reservkort (e-tjänstekort utan foto) används den tillhörande PUK-koden som följde med i kuvertet vid mottagandet av kortet. Saknas kodbrevet behöver ett nytt kort beställas av närmaste chef/motsvarande. Det går inte att beställa nytt kodbrev till reservkort.
Kort som utfärdats efter 25 januari 2024 är i ett stående format och visar bara ditt namn, foto och Region Gävleborgs logotyp. Kortnummer står på kortets baksida.
Kort som har SIS-märkning är godkänd som legitimationshandling, utfärdades för Region Gävleborgs anställda till och med 2022-09-30. Sedan 2022-10-01 har endast företagskort utfärdats. Kort som saknar SIS-märkning kan endast användas som tjänstelegitimation.
De flesta leverantörer uppdaterar sina system att nyttja en underskriftstjänst istället där e-legitimationen för legitimering används även för underskriften. Underskrifttjänst kan finnas direkt i systemet eller via en extern underskriftstjänst.
Behöver du ändå e-legitimation för underskrift så kan du skapa ett sådant själv på SITHS Mina sidor och ladda ned till kortet. Se manual här.
Tillsammans med e-tjänstekortet finns också ett följebrev där följande instruktioner står:
Detta är ditt personliga SITHS-kort. Du måste aktivera kortet innan användning.
För att aktivera kortet måste du göra ett personligt besök hos din ID-administratör.
Du behöver ta med:
- SITHS-kortet
- Giltig svensk id-handling
Kortet måste aktiveras inom tre månader och går inte att använda innan dess. I samband med aktivering kommer du att få välja din säkerhetskod.
OBS! Ditt SITHS-kort är en värdehandling som innehåller din personliga SITHS e-legitimation.
Kortet och den säkerhetskod du väljer vid aktiveringen är personliga. Du ansvarar för att ingen annan än du kommer åt dem.
ID-administratör finns på något av kortkontoren, här hittar du öppettider för respektive ort.
Utbildning Kompetensportalen - Använda e-tjänstekort på dator (nytt fönster)