Projekt: Kreativa kuggar

Region Gävleborg driver utvecklingsprojektet Kreativa Kuggar som riktar sig till små och medelstora företag och aktörer inom kulturella och kreativa branscher (KKB), och besöksnäringen samt till företagsfrämjande aktörer.

Om projektet

Projektnamn: Kreativa Kuggar.
Projektperiod: 1 september 2025–30 juni 2029
Finansiering: Kreativa Kuggar drivs av Region Gävleborg, i samverkan med Högskolan i Gävle, RISE och Företagsutbildarna. Projektet delfinansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden och nationella utvecklingsmedel.

Kontakt

Om projektet Kreativa kuggar

Många företag och verksamheter inom kulturella och kreativa branscher (KKB) och besöksnäringen har goda idéer och stor kompetens, men saknar i vissa fall affärsstöd som är anpassade till deras sätt att arbeta. Kreativa kuggar är ett långsiktigt projekt som ska bidra till att förändra detta.

Kulturella och kreativa branscher omfattar; arkitektur, arkiv, kulturarv & museer, dataspel, design, film & TV, foto, konst, konsthantverk, litterärt och konstnärligt skapande, mode, musik, möbler, press & radio, reklam & kommunikation och scenkonst. Tillsammans med besöksnäringen är dessa branscher viktiga för Gävleborgs utveckling.

Projektets mål är att på sikt stärka företagens affärskompetens, konkurrenskraft, förbättrade marknadstillgångar och förutsättningar för ett långsiktig hållbart företagande. Det ska leda till mer stabila verksamheter som bidrar till sysselsättning och regional utveckling.

Så genomförs projektet

Kreativa kuggar drivs av Region Gävleborg i samverkan med kommuner, företagsfrämjande aktörer, näringsliv och akademi. Projektet pågår till 2029 och byggs upp steg för steg.

Just nu arbetar projektet med att analysera hur det företagsfrämjande systemet i Gävleborg kan stödja företag inom KKB och besöksnäringen utifrån företagens villkor, förutsättningar och behov. Arbetet sker genom dialoger och analyser tillsammans med främjande aktörer.

Syftet med analysen är att:

  • få en tydlig bild av branschernas behov, hinder och utvecklingsmöjligheter
  • identifiera vilka typer av affärsstöd, kompetensutveckling och nätverk som efterfrågas
  • skapa underlag för relevanta och träffsäkra insatser framåt

Utifrån detta arbete kommer det företagsfrämjande systemet längre fram att kunna erbjuda mer relevanta och träffsäkra stödinsatser för företag och verksamheter inom branscherna.

Insatser på sikt

När analysarbetet är klart utvecklas och genomförs insatser som riktar sig till företag och aktörer inom KKB och besöksnäringen. Det kan till exempel handla om:

  • affärsutveckling och coachning
  • mentorskap och nätverk
  • nätverksträffar och mötesplatser för samverkan
  • seminarier och workshops
  • stöd inom hållbarhet, digitalisering och nya marknader
  • stöd för insatser riktade till de företagsfrämjande aktörerna

Vilka insatser som erbjuds och när de startar beror på branschernas och företagsfrämjarnas behov.