symbol på dokument

Så hanterar vi fel, förändringar och utvecklingsönskemål i Cosmic

För att skapa ett gemensamt, stabilt och hållbart journalsystem behöver vi hantera ärenden kring Cosmic på ett samordnat sätt. Det gäller både rena felanmälningar och önskemål om utveckling och förändringar. Vissa delar kan vi i Region Gävleborg besluta om själva, medan annat måste ske i samverkan med de andra åtta regionerna i Sussa. Här får du veta hur processen ser ut – och varför det ibland tar tid.

Felanmälningar och handhavandefrågor kan du som medarbetare själv skicka in till supportcenter, via knappen Cosmic och sedan felanmälan. Innan du lägger ärenden kan du kontrollera Rutiner och Lathundar. Gällande förändring och utveckling behöver dessa ärenden alltid gå via verksamhetschef för att ärendena ska hållas ihop inom verksamhetsområdet. Annars är risken att det finns olika lösningar i olika verksamheter. För att lägga dessa ärenden går verksamhetschef via supportcenter, knappen Cosmic och Önskemål om ändring.

Hur hanteras förändringar?

En del förändringar i Cosmic kan vi besluta om på egen hand, medan andra kräver gemensamt beslut tillsammans med de övriga åtta regionerna i Sussa-samarbetet. Det innebär att vissa processer tar längre tid eftersom vi behöver samordna oss med flera parter innan förändringar kan genomföras av leverantören.

Genom att samverka kan vi genomföra större förändringar – och samtidigt hålla nere kostnaderna jämfört med om varje region skulle göra arbetet själva. Vi blir starkare, mer effektiva och mindre sårbara i kontakten med till exempel leverantörer.

Regional konfiguration – det vi styr över själva

Vissa delar av Cosmic är regionala, där vi inom Region Gävleborg kan besluta om ändringar utifrån våra behov, utan att ta hänsyn till övriga åtta regioner i Sussa.

Regionala förändringar är val av till exempel:

  • Vilka vårdtjänster som ska kopplas till enhet (men kan inte skapa en ny vårdtjänst)
  • NPO (Nationellt Programområde) som styr vilka mallar och tabeller som finns
  • Remitterande och Remissmottagande enhet
  • Organisationsförändringar som exempelvis en ny enhet.

För att ändra i de regionala delarna går ärendet via verksamhetschef till supportcenter. De skickar sedan vidare ärendet till leverantören Cambio som utför ändring i konfiguration eller önskemål om ny funktion. Läs mer i faktarutan längre ner.

Gemensam konfiguration – det vi samordnar i Sussa

Just nu håller vi på att ta fram Region Gävleborgs interna process för att hantera önskemål om förändringar i den Sussa-gemensamma grundkonfigurationen. Mer information om det kommer.

Läs också: Så kan Cosmic hjälpa oss att möta framtidens vårdbehov

Ändringshantering för konfiguration

I Cambios Kunskapsbank hittar du information om konfiguration och tjänsteförfrågningar. Syftet med informationen är att tydliggöra vad som är möjligt för Sussa vårdstöd respektive Region Gävleborg att lägga en beställning på.

Cambio Kunskapsbank - Tjänsteförfrågan för konfiguration