Statusuppdateringar Cosmicinförandet

Här nedan ser du alla statusuppdateringar vid införandet av Cosmic.

7 februari 15.17

Nya och uppdaterade rutiner och lathundar på samarbetsytan Cosmic Införande vecka 6

På samarbetsytan Cosmic Införande i mappen Rutiner och Lathundar finns en Excel där vi sammanställer reviderade och nya rutiner/lathundar vecka för vecka. 

Du hittar den här: Nya och uppdaterade rutiner och manualer (Excel)


7 februari 15.17

Utbildningstillfällen 2025

På samarbetsytan Cosmic införande i mappen Utbildning – Utbildning 2025 finns en Power-Point där alla planerade utbildningstillfällen sammanställs.

I Power-Point finns teamslänkar och video-ID. Under vecka 7 har vi utbildningstillfällen i Vårdövergångar och Behörigheter. 

Du hittar den här: Utbildning


6 februari 14.51

Information om patienter med skyddade personuppgifter i Cosmic

Måndag den 10 februari 09.00 kommer det en funktion för att förenkla för verksamheten att hantera personer med skyddade personuppgifter, genom att namnet ersätts med ”Skyddade personuppgifter”.

Under måndagen kommer sökning på patient (när en vårdpersonal aktivt slår in personnummer på en patient och hämtar upp den) att visa Skyddad personuppgift istället för namn. Följande dygn görs en uppdatering av samtliga patienter i Cosmic och då ersätts namn på alla personer i systemet som har skyddad personuppgift.

Printscreen skyddade personuppgifter

6 februari 10.58

Den 15 februari sker en uppgradering av Cosmic

Lördagen den 15 februari mellan 08.00–17.00 uppgraderas Cosmic. Du som använder Cosmic under tiden som uppgradering sker kommer inte märka av några störningar i systemet. 

Den nya versionen av Cosmic kommer främst att innehålla åtgärder för buggar. När uppgraderingen är klar får du en notis om att du kan starta om Cosmic för att få den senaste versionen. Den gamla versionen av Cosmic fungerar i 12 timmar efter att uppgraderingen är klar.

Om du använder en regionsdator är det viktigt att du startar om datorn innan den 15 februari för att den nya uppgraderingen ska installeras på datorn. Användare som enbart arbetar i VDI-miljön (Horizon) behöver inte starta om sin dator.


 

Tidigare statusuppdateringar

23 januari 08.39

Lediga tider som inte ska visas, visas för patient - löst

Konfigurationen i Cosmic var orsaken till incidenten att man som patient såg lediga tider i Min vård Gävleborg för tider som inte verksamheten aktivt publicerat till webbtidbok/MVG justerades igår 22 januari. IT-vårdsystem är klar med arbetet med att återaktivera integrationen för webbtidbok/MVG vilket betyder att lediga tider kan publiceras av verksamheten till webbtidbok/MVG samt att bokningar fungerar som det ska igen.

Nedan gäller från nu:

Vad behöver verksamheten göra?

Cambio rekommenderar att man för befintliga scheman som är ut i tidböckerna rullar ut nytt schema, det rekommenderas alltid efter att ändringar skett på schemamarkerare/vårdtjänst. Detta är inget som behöver göras akut.

Vad är återaktiverat?

  • Publicerar verksamheten bokningsbara tider till webbtidbok/MVG så visas de som lediga tider för patienter efter triage som lett till bokat besök eller från bokningsbiljett vilket betyder att patienterna kan boka tiderna.
  • Det skapas åter digitala besök i Clinic24 för bokningar som görs i Cosmic med vårdtjänster med |distans video| i namnet (dock fattas en del konfiguration för webbtidbok fortfarande från Cambios sida barn- och ungdomssjukvård, internmedicin-lungmedicin, kardiologi, specialmedicin-neurologi, specialmedicin-rehabiliteringsmedicin, vuxenpsykiatri-beroendevård).

Avser du boka in digitalt besök?

Nu kan du åter igen boka digitalt besök med patienten genom att välja en vårdtjänst med |distans video| i namnet (dock fattas en del konfiguration för webbtidbok fortfarande från Cambios sida barn- och ungdomssjukvård, internmedicin-lungmedicin, kardiologi, specialmedicin-neurologi, specialmedicin-rehabiliteringsmedicin, vuxenpsykiatri-beroendevård).


 

 

22 januari 15.26

Supporten arbetar fortsatt dygnet runt och programmet arbetar med att prioritera inkomna supportärenden.

Det är fortsatt stort fokus på lab och behörigheter för att optimera arbetsflöden.

Röntgenremisser

För att remisser ska hanteras rätt på röntgen ska de antingen markeras som Akut eller Rutin.
Du hittar en lathund här: Konsultationer och remisshantering.

Ljudinställningar vid diktering

För att undvika ljudproblem med diktering, till exempel burkigt ljud, behöver alla verksamheter se över sina ljudinställningar på de datorerna där diktering sker.

samarbetsytan finns en lathund som förklarar hur du går tillväga.


 

21 januari 15.49

Bokning av mediaundersökning

Viktigt att ge det lite tid i systemet vid bokning av mediaundersökning. Mer information finns på samarbetsytan.


 

20 januari 16.11

Vi fortsätter att strukturera och samla ihop verksamheternas frågor.

Parallellt pågår arbete med att uppdatera lathundar och instruktioner. Vi planerar extra insatser för att stötta verksamheten till exempel forum och utbildningsinsatser.


 

17 januari 11.34

Vi fortsätter arbetet med att göra justeringar och hantera supportärenden i Cosmic.

En förändring som skett är att ”Min översikt” måste klickas fram från menyn, nu är det en helt blå vy som visas när du loggar in.

På samarbetsytan Cosmic finns det rutiner, manualer och instruktioner som uppdateras kontinuerligt.


 

16 januari 16.14

Under torsdagen har vi haft temamöten inom olika områden med alla verksamheter i syfte att ringa in gemensamma problem.

Nu har vi uppdaterat samarbetsytan med återkoppling från dessa temamöten. Här hittar ni till samarbetsytan.


16 januari 10.10

Vi har fått upp hastigheten i systemet, från och med onsdagen har det gått som förväntat. Igår kväll gjordes ytterligare justeringar i Cosmic, vilket ledde till förbättringar. Natten har gått bra.

Det finns fortfarande utmaningar, men nu är det mer förväntade utmaningar.

Det är viktigt att fortsätta anmäla supportärenden. I tidigare statusuppdatering (se nedan), finns instruktioner om hur du går till väga.


16 januari 09.41

Kom ihåg att skicka in era supportärenden till Supportcenter.
Cosmic ELS har support dygnet runt. Vid akuta ärenden ring (026-1) 53 000.

Så här gör du:

  1. Gå till Supportcenter via länken.
  2. Välj Felanmälan och sedan Cosmic ELS.
  3. Fyll i formuläret och skicka in.

För att vi ska kunna hantera ärendet snabbt, var noga med att uppge så detaljerade uppgifter som möjligt. Bifoga gärna ett skärmklipp, beskriv vilket området problemet uppstått i (till exempel kassa) och uppge ett telefonnummer för snabb kontakt.

På samarbetsytan Cosmic finns det rutiner, manualer och instruktioner som uppdateras kontinuerligt.


 

15 januari 15.00

Arbetet fortsätter. Kom ihåg att skicka in era supportärenden till Supportcenter.

Så här gör du:

  1. Gå till Supportcenter via länken.
  2. Välj Felanmälan och sedan Cosmic ELS.
  3. Fyll i formuläret och skicka in.

På samarbetsytan Cosmic finns det rutiner, manualer och instruktioner som uppdateras kontinuerligt.


15 januari 13.17

Efter intensivt arbete och gemensamma tester fungerar nu webbcert i Cosmic. Slutenvårdsdos pilottestas just nu. 


15 januari 10.55

I arbetet med felsökning ser vi nu positiva tecken. Vi har arbetat i två spår för att kunna lösa problemet. Vi har lagt till servrar och gjort en mindre förändring i Cosmic, det har löst det mest akuta problemet med trögheten i systemet.

Vi fortsätter att felsöka och jobba med de problem som vi nu kommer att hitta när vi kan använda systemet som det är tänkt.

Klockan 12.00 idag kommer alla verksamheter att vara igång i Cosmic.


15 januari 06.50

Tillsammans med leverantören har fortsatt felsökning pågått under natten och morgonen. Vårt fokus ligger på att få systemet att fungera optimalt.


 

14 januari 16.47

Tidigare idag kommunicerade vi att det nya vårdinformationsstödet Cosmic införts och fungerar, men att systemet är trögt. Det har under dagen pågått ett intensivt arbete med att felsöka och lösa problemet.

De verksamheter som behöver kommer att arbetar enligt back-up rutiner och vi fortsätter vårt intensiva arbete med att felsöka. Vårt fokus ligger på att få systemet att fungera optimalt.

Under kvällen/natten fortsätter felsökning.


14 januari 14.49

samarbetsytan Cosmic finns det rutiner, manualer och instruktioner som uppdateras kontinuerligt.

Samarbetsytan Cosmic Införande är en central plats för informationsmaterial. Här hittar du information som behövs vid övergången till det nya vårdinformationsstödet.

Länk till samarbetsytan.


14 januari 12.26

Starten av vårdinformationsstödet Cosmic gick bra och slutenvårdsverksamheterna kom igång på ett bra sätt vid 06.00. Två timmar senare gick primärvården in i systemet.

Sedan 09.00 är systemet trögt och det tar oacceptabelt lång tid att exempelvis skriva en anteckning eller skicka ett recept. En del verksamheter har börjat jobba efter rutin för driftstopp.

Vi har en komplex IT-miljö och därför tar det tid att felsöka. Vi arbetar intensivt för att hitta en lösning.


14 januari 07.45

Sedan 06.00 på tisdag morgon den 14 januari är Region Gävleborg igång och arbetar i Cosmic. Driftsättningen har i stort sett följt den planering som tagits fram, och de inplanerade tekniska övergångsaktiviteterna är avklarade.

– Jag är så stolt över alla programresurser och verksamhetsresurser som har slitit med det här. Nu fortsätter vi arbetet tillsammans, säger Lena Grudén programledare för FVIS-programmet.

Supportcenter övervakar alla inkommande ärenden, och dialogen med Cambio fortsätter för att säkerställa en snabb lösning på eventuella problem som rapporteras in.