Taligenkänning i Cosmic
Här hittar du vanliga frågor om taligenkänning i Cosmic.
Taligenkänning – Grundförutsättningar
Ansvarig chef gör en beställning till IT support.
Beställ behörighet genom att fylla i Beställning av användare (Excel) med namn på de medarbetare som ska ha behörighet till taligenkänning. Ansvarig chef gör beställningen via Supportcenter > Beställning – Åtkomst > Övrigt.
När du ser en mikrofon-ikon i den vänstra nedre delen av Cosmic (bredvid Messenger-ikonen) har du behörighet till taligenkänning via Dragon Medical One. När du klickar på mikrofonen kan du logga in och därefter börja använda taligenkänningen.
När du klickar på mikrofon-symbolen i Cosmic så öppnas en inloggningsruta för Dragon Medical One (DMO) första gången du ska logga in. Du behöver då logga in i DMO för att kunna använda taligenkänningen. Inloggningsrutan brukar lägga sig bakom de system som du har öppna på datorn. Minimera de program du har öppna så bör du se inloggningsrutan.
Detaljerad instruktion för hur du loggar in finns i utbildningen "Cosmic – utbildning och stöd" i Kompetensportalen.
Du kan använda taligenkänning med antingen headset eller diktafon. Använder du headset klickar du med musen eller på plus-tangenten för att starta inspelning.
Använder du diktafon så skjuter du upp reglaget på diktafonen för att starta inspelning.
För att använda taligenkänning med headset rekommenderas headset från Jabra, Plantronics, Microsoft eller HP Poly.
På samverkanswebben finns några exempel på headset som skulle kunna användas: Taligenkänning - Region Gävleborg
Det finns en lista med allmänna röstkommandon som alla kan använda sig av i Dragon Medical One. Listan finns att ladda ned i utbildningen "Cosmic – utbildning och stöd" i Kompetensportalen.
Alla yrkesprofessioner kan använda och ha stor nytta av taligenkänning. Det krävs dock att du är en användare i Cosmic.
Taligenkänning – Röstkommandon
För att få röstkommandot att fungera behöver du:
- vara inloggad i Dragon Medical One
- ha inspelning i DMO igång när du säger röstkommandot
- använda något av de röstkommandon som finns i Region Gävleborg (har du hittat en lista med röstkommandon från en annan region är det inte säkert att de fungerar i vår miljö)
Om du inte får det att fungera trots att du gjort allting rätt kan du testa att byta vy i Cosmic. Vissa röstkommandon fungerar inte från vissa vyer.
Om det fortsatt inte fungerar kontakta IT support.
Prova röstkommandot från en annan vi i Cosmic. Vissa röstkommandon fungerar inte från vissa vyer.
Om det fortsatt inte fungerar kontakta IT support.
Ja det är möjligt att göra steg-för-steg-kommandon tillgängliga på en högre nivå. Skicka ett ärende till IT support med dina önskemål.
Taligenkänning – Ordlista
Ja det är möjligt att göra ord/ordlistor tillgängliga på en högre nivå. Skicka ett ärende till IT support med dina önskemål.
Taligenkänning – Autotexter
Ja det är möjligt att autotexter tillgängliga på en högre nivå. Skicka ett ärende till IT support med dina önskemål.
Taligenkänning – Utbildning
I utbildningen "Cosmic – utbildning och stöd" i Kompetensportalen finns filmer och instruktioner med mera som förklarar hur du använder Dragon Medical One.
Det finns också bra stöd i Hjälp-avsnittet i Dragon Medical One. Högerklicka på flamman i DragonBar, tryck sedan på Hjälp. Där finns instruktioner med mera för hur du använder Dragon Medical One.