Digital hantering av etiketter och provtagningsunderlag

Från och med den 12 april 2022 ska etiketter och provtagningsunderlag inte längre skrivas ut och skickas med i papperskallelsen från Elvis.

Etiketter skrivs istället ut vid provtagningstillfället. Personen som tar provet skriver också ut etiketten. Provtagningsunderlag behöver inte heller skrivas ut, eftersom dessa hämtas upp digitalt i systemet. Den digitala hanteringen gör att pappershanteringen minskar.

Patienter som bor i annat län måste också fortsättningsvis få provtagningsunderlag hemskickade, men etiketter behöver inte skrivas ut. Prover som inte kan beställas via Region Gävleborgs system behöver fortfarande skickas per post till patienter. Vid analyser från andra sjukhus kan en kombination av digitala och pappersprovtagningsunderlag behövas.

De patienter som har en digital brevlåda (Kivra) får sin kallelse digitalt. De behöver inte ta med provtagningsunderlag inför provtagningen, utan endast giltig id-handling.

Etiketter och provtagningsunderlag

Beställning av prover (pdf)

Hemsjukvården hanterar etiketter och provtagningsunderlag på samma sätt som tidigare. Ett övergripande arbete har påbörjats för att få en gemensam hantering.

Webbseminarium

Webbseminarium om digital hantering av etiketter och provtagningsunderlag hölls juni 2022.

Frågor och svar från webbseminariet (pdf)

Film från webbseminariet 14 juni 2022.