Frågor och svar om digitala kallelser

Förändringen innebär att du inte behöver skriva ut kallelserna, utskriftstjänsten sköter detta. Bokningen sker som vanligt och när kallelse ska skickas digitalt så väljs kallelsen som heter "Digital_Aktuellt namn".

De digitala kallelserna kommer att synas i Elvis vid aktuellt startdatum.

Remissbekräftelser har samma flöde som kallelserna och hanteras via utskriftstjänsten. Dessa skickas digitalt om patienten är ansluten till en digital brevlåda. Pappersutskick om ingen digital brevlåda är aktiverad. Remissbekräftelser till inremitterande kommer att skrivas ut av utskriftstjänst och skickas pappersvägen.

Det finns olika remissbekräftelser kopplade till enheterna. Se förklaring nedan.

DREMBINREM - remissbekräftelse till inremitterande

DREMBPAT1 - remissbekräftelse till patient inom 90 dagar

DREMBPAT2 - remissbekräftelse till patient över 90 dagar

DREMBPAT3 - remissbekräftelse till patient inom 90 dagar, egen vårdbegäran

DREMBPAT4 - remissbekräftelse till patient inom 30 dagar

DREMBPAT5 - remissbekräftelse till patient över 30 dagar

DREMBPAT6 - remissbekräftelse till patient, ej vårdgaranti

DREMBPAT7 - remissbekräftelse pat egen vårdbeg, hänv till HC

Om det finns kallelser som du inte längre har behov att ha kvar kan dessa tas bort, kontakta IT-support.

Det är ingenting som du kan se utan detta sorteras via utskriftstjänsten. Har patienten en digital brevlåda styrs filen över digitalt och om patienten inte har det kommer papper att skrivas ut.

Du kan alltid skriva ut en kallelse på plats. Välj då kallelser som inte börjar med "Digital_Aktuellt namn".

Remissbekräftelser/kallelser för personer med skyddad identitet kan inte gå via utskriftstjänst/Kivra. Dessa måste hanteras som tidigare via mottagningen själv.

De kommer att få pappersflödet precis som idag men via utskriftstjänsten.

Det är enbart ”rena kallelser” som till en början kan skickas digitalt via utskriftstjänst.

Kallelser där man bifogar information till patienten – Om det är bilagor som skickats med tillsammans med kallelsen så kan de kallelserna inte skickas digitalt.

Meddelanderutan i Elvis ”meddelande till patient” den informationen går med över till den digitala kallelsen

Kallelser med provtagningsinformation (xlsx)

Varje enhets kallelser för provtagning finns under respektive team. Under fliken ”allmänt” finns de kallelser som är regionsgemensamma och som alla kan använda.

Om patienten har Kivra så tar det från någon timme upp till ett dygn innan den överförs digitalt. Har patienten inte Kivra så går papperskallelsen dagen efter att kallelsen skapats och då med A-post. Postutdelningen är varannan dag vilket påverkar tiden till att patienten får den till sig.

Om svar JA lägg ett ärende till IT-support så justeras kallelsen i samråd med IT.

Patienten kan hämta upp detta digitalt vid digital kallelse. Har patienten fått papperskallelse så finns den i pappersvariant. För alla under 20 år och över 85 år ser biljetten ut enligt nedan:

Om en kallelse har skickats iväg felaktigt så måste kontakt tas med patienten. Detta görs med återbuds- eller ändringskallelse.

De flesta verksamheter har idag dubbletter av sina kallelser i och med att nya skapades för att kunna skicka dem digitalt. Alla nya kallelser har ändelsen ”D” vilket betyder att kallelsen kan skickas digitalt. Den digitala kallelsen kan också skrivas ut om så behövs men observera att adressfältet inte är helt överensstämmande med kuvertfönstret.

De gamla kallelserna (dubbletterna) ska plockas bort för att de ibland skickas iväg digitalt vilket blir fel i hanteringen.