Rickard Sjöqvist
Trafikutvecklaren Rickard Sjöqvist är en av dem som arbetat med trafikförändringen i Bollnäs stadstrafik.

Så ska X-trafik få fler att resa kollektivt i Bollnäs

I december får Bollnäs stadstrafik ett lyft med trafik alla dagar i veckan, bussar som går oftare och nya linjenummer. Trafikutvecklaren Rickard Sjöqvist delar här med sig av hur X-trafik har tänkt, vilka behov som styrt arbetet och varför satsningen kommer göra vardagsresandet enklare.

Söndag 14 december börjar kollektivtrafiken i Gävleborgs län att gå efter vinterns tidtabell. I Bollnäs stadstrafik innebär det i år ett extra stort skifte.

– Bollnäs har länge stuckit ut jämfört med övriga städer i länet, med bara halvtimmestrafik på vardagar och väldigt lite trafik på helgerna. Det har gjort att kollektivtrafiken helt enkelt inte setts som ett alternativ för den som ska resa inom Bollnäs. Vi såg ett stort behov av att göra något åt det, säger Rickard Sjöqvist, trafikutvecklare på X-trafik.

Kortare väntetid och trafik alla dagar i veckan

De största förändringarna som resenärerna kommer märka av i december är att bussarna går oftare: var tjugonde minut på vardagarna och var fyrtionde minut på helgerna. Dessutom kommer bussar att gå i stadstrafiken även på söndagar, något som är helt nytt för Bollnäs.

– Det kommer bli mycket smidigare att resa kollektivt. Det blir mindre stress i vardagen när bussarna går oftare och att byta från stadsbuss till tåg eller regionbuss blir enklare. Trängseln på bussarna i rusningstid minskar också när de går oftare och fler får möjlighet att anpassa vilken tid de reser, säger Rickard.

Ett samarbete för hela Bollnäs

Utvecklingsarbetet har skett i nära samarbete med Bollnäs kommun som gjort stora investeringar, bland annat i en ny bussgata, moderniserat resecentrum och nya hållplatser.

– Vi har haft ett väldigt fint samarbete. Kommunen har gjort stora investeringar och sett fram emot att vi ska kunna bjuda tillbaka med ett bättre trafikupplägg. Nu är vi äntligen där, säger Rickard.

Satsningen i Bollnäs är ett viktigt steg mot en mer tillgänglig och rättvis kollektivtrafik i länet.

– Där det finns underlag för ökat resande vill vi göra det möjligt och det ska inte vara stora skillnader i utbudet mellan likvärdiga orter. För de resenärer som inte har något alternativ till att resa med kollektivtrafiken kommer möjligheterna nu bli mycket bättre, säger Rickard.

Just resenärernas synpunkter på trafiken har också tagits om hand i arbetet.

– Bland de vanligaste synpunkterna X-trafik fått om stadstrafiken i Bollnäs har trafik på lördagskvällar och på söndagar funnits och att få bättre kollektivtrafik till handelsområdet i Norra Häggesta. De önskemålen kan vi nu möta med den förbättrade stadstrafiken, säger Rickard.

Förbättringarna gör inte bara resandet smidigare för resenärerna. Även näringslivet i Bollnäs kan dra nytta av en mer tillgänglig kollektivtrafik, när det blir enklare för Bollnäsborna att ta sig till jobb, handel och aktiviteter även på kvällar och helger.

Mot 200 000 fler resor

För X-trafik är den förbättrade stadstrafiken ett viktigt steg för att nå målet om att öka antalet resor i Bollnäs stadstrafik från ungefär 300 000 per år i dag till 500 000 resor per år från 2028. Erfarenheter från andra orter där liknande satsningar gjorts visar att den här typen av insatser ger tydliga resultat över tid.

– Vi vet att resandet brukar öka kraftigt på några års sikt. Det här är en långsiktig satsning för Bollnäs, säger Rickard.

Efter många år av arbete är nu trafikstarten bara några veckor bort. Hur känns det för Rickard och kollegorna på X-trafik?

– Det känns väldigt, väldigt bra. Det har varit en lång process och mycket jobb, men nu kommer vi i mål. Det ska bli spännande att se hur resenärerna tar emot förändringen, säger Rickard.