Skolan


Det interiöra måleriet i en samhällskontext - exempel från Hälsinglands museum

Hälsinglands museum arbetar med det interiöra måleriet, ofta i en bred, historisk samhällskontext. Museets samling av det interiöra måleriet brukar användas i religions- och historieundervisningen för att berätta hur enhetssamhällets bildvärld förändrats med den tilltagande sekulariseringen och moderniseringen.

Ett pedagogiskt program är under framtagande i samarbete med författaren och konstnären Anna-Clara Tidholm, detta kommer att möjliggöra pedagogiska visningar i skolor i hela länet.

Världsarv – fönstret mot historien och världen

Svenska Unescorådet har tagit fram ett material i tre delar om hur man kan arbeta med världsarven i skolan eller om svenska världsarv finns här ett material i tre delar.

Del I: Vad är världsarv?

Del II: Världsarv i skolan 

Del III: Världsarv i Sverige 

Världsarv bilagor

Det här är vårt arv

I boken Det här är vårt arv berättar svenska elever om världsarv för andra elever, från det internationella elev/lärarmötet i Karlskrona 2001.

Det här är vårt arv