Min vård Gävleborg, DVM, digitala vårdmöten, digitalt besök, headset

Medarbetare berättar om Min vård Gävleborg

Steg för steg implementeras Min vård Gävleborg i hälso- och sjukvården. Appen som gör det möjligt att ha patientkontakt digitalt, är här för att stanna. Ta del av tre medarbetares personliga berättelser om att använda Min vård Gävleborg och Clinic24.

Digitalt möte: Anki Svensson, dietist

Jag är ingen snabb tänkare och är väldigt sällan först på bollen när det kommer till ny teknik. Men jag processar information väl och när tiden är mogen så kan även jag förvåna mig själv. Så även med digitala besök i allmänhet och Clinic24 i synnerhet. Mina kollegor slukade all information som kom, bokade snabbt upp sig och var i våras bland de första som hade besök via den nya plattformen.

Jag fortsatte med telefon och fysiska besök och förstod ganska snabbt att jag var en av dem som drog ner statistiken på antalet digitala besök i enheten. Det var inget som stressade mig utan det var först när det stod klart att en av mina patienter skulle ha stor nytta av detta system som polletten ramlade ner för mig. Utan minsta tvekan bad jag en kollega om hjälp att boka in tiden och den dag som vi skulle koppla upp oss så hade jag bra kollegial support igen. Det var lite strul vid uppkopplingen så vi fick göra några försök för att få både ljud och bild att funka men på bara några minuter var vi igång. Hade det krånglat för mycket var planen att ta det via telefon men det behövdes inte alls.

– Om jag fick mersmak eller tyckte att det gav besöket en djupare innebörd?
Inte alls, men det gav mig ett nytt sätt att nå ut till patienter som har lång resväg hit eller som föredrar den moderna tekniken framför den lite mer traditionella.

– Om jag kommer att boka in fler besök via den här plattformen?
Det har jag redan gjort eftersom jag har identifierat en patient till som önskar kontakt den här vägen.

– Om jag får beröm för att jag äntligen har följt ledningens styrkort och handlingsplaner?
Inte troligt men som vanligt är det av mindre intresse för mig. Jag har fått möjlighet att nå fram till någon som annars skulle haft svårare att ses och där är min dietistsjäl nöjd.

Digitalt möte: Terese Falk, lymfterapeut

Jag hade mitt första digitala vårdbesök vecka 34. Patienten tackade ja till ett digitalt besök redan vid förra besöket för sex månader sen, för att inte behöva resa långt och för att detta återbesök inte krävde någon mätning eller annan undersökning. Innan besöket behövde jag gå igenom lathunden igen för att kunna boka patienten i Elvis. När besöket väl skulle ske krånglade tekniken, men efter en omstart av kameran så funkade allt utmärkt. Samtalet flöt på bra och jag tänkte inte så mycket på att patienten fanns på skärmen.

Bokningsbiljett: Sofia I Johansson och Hanna Lönnies, kuratorer

Vi har kommit igång bra med att ha videosamtal. Vi har nu bestämt oss för att utnyttja andra delar i systemet som kan vara till nytta för oss i vårt arbete. Vi vill äga systemet!

När det gäller bokningsbiljett skulle det vara till nytta i vissa situationer.

  1. Om vi är osäkra på om patienten är i behov av ytterligare samtal kan vi skicka en bokningsbiljett som börjar gälla om t.ex. en månad och så har de två månader på sig att boka in en tid om behov finns. Detta skulle göra att patienter som inte är i behov av oss inte skulle boka in sig på en tid. Det skulle även ge patienten trygghet i att veta att det finns möjlighet att få en tid vid behov.

  2. Även om kuratorn skulle bli sjuk kan vi skicka en bokningsbiljett då kan patienten själv boka in sig på en tid. Det skulle underlätta administrationen i och med att vi slipper ringa runt och boka en ny tid. Även när patienten blir sjuk kan vi skicka en bokningsbiljett och patienten kan boka in en ny tid när den har blivit frisk.

Har testat med någon patient att själv boka in en tid via bokningsbiljett. Patienten upplevde att det var mycket enkelt att göra detta.