Digitalt arbete minskar stress och uteblivna besök

Tätare och bättre kontakt, färre avhopp och minskad stress är stora fördelar kuratorn Frida Nika ser med att jobba mer digitalt. Hon arbetar på ungdomsmottagningen i Gävle och sedan ett år tillbaka har hon använt appen Min vård Gävleborg i vardagen.

– Varje morgon öppnar jag upp chatten kollar av om någon skrivit och svarar under dagen. Det ökar inte min arbetsbelastning, snarare tvärtom, säger hon.

När Frida Nika träffar en ungdom för första gången gör hon en mognadsbedömning. Om det känns lämpligt föreslår hon digital kontakt och går igenom funktionerna som chatt och videosamtal.

– Vi öppnar upp en kontakt på plats smidigt genom att ungdomen laddar ner appen eller loggar in via QR-kod. Det har inte varit några problem alls, det har varit helt självklart för ungdomarna.

Ett effektivt komplement

Appen och funktionerna med chatt och videosamtal är ett komplement och Frida Nika är noga med att påpeka att det fysiska mötet är det bästa för de allra flesta.

– Det här ska inte ersätta fysiska möten och så länge det är ett val så finns det inget negativt med det, säger hon.

Chatten som verktyg använder hon varje dag som ett inslag i arbetsdagen.

– När jag kommer till jobbet öppnar jag upp chatten i Min vård Gävleborg precis som jag startar upp mina andra program jag jobbar med dagligen.

Fördelarna med appen för Frida Nika är att hon slipper jaga patienter på telefon. De kan istället skriva och höra av sig enkelt. Nu när hon jobbat på det här sättet ett tag tycker hon snarare att det är krångligare att inte använda det digitala, eftersom det inte går att få någon återkoppling via sms eller likande.

Färre uteblivna besök

Antalet uteblivna besök har minskat kraftigt sedan hon började använda chattfunktionen. Ungdomarna kan lättare höra av sig och boka om tiden.

– Nu är ungdomarna är vana att använda funktionen hör de själva av sig om de exempelvis är sjuka, men känner att de kan ta samtalet med mig på video istället för att ställa in helt.

Videofunktionen i Min vård Gävleborg använder hon mycket som ett komplement när det passar istället för fysiska besök. Då slipper hon boka av besök på grund av olika anledningar och kan ofta ha videosamtal istället.

– För någon vecka sedan när jag hade förkylningssymtom men var pigg och orkade jobba behövde jag inte avboka besök. Eftersom jag har alla i chatten kunde jag skriva kvällen innan att jag var förkyld och gärna har videosamtal istället för att ställa in.

– Då kunde jag ha alla mina möten och behövde inte boka om till veckan efter som redan var fullbokad. Så det minskar verkligen stressen.

Farhågor inför det digitala arbetssättet

Det fanns en del farhågor inför starten. Som att ungdomarna skulle börja höra av sig överdrivet mycket via chatten. Men så har det inte blivit.

– Jag var lite orolig hur de skulle reagera när de insåg hur lätt det är att få kontakt med mig. Att jag skulle bli nedskriven, men så har det verkligen inte varit, säger Frida Nika.

Det är snarare så att hon har fått uppmuntra ungdomarna till att utnyttja chattfunktionen så att det inte bara blir de fysiska träffarna. Frida Nika använder funktionen för att stämma av läget med patienten mellan de fysiska besöken. Men också för att ge och följa upp hemuppgifter som hon skickar över chatten.

– Tidigare lämnade jag en lapp med uppgifter men nu blir behandlingsföljsamheten bättre eftersom de har uppgiften sammanfattad nära till hands i mobilen.

Plocka russinen ur kakan

Att se det som ett komplement är A och O för Frida Nika och hon vill uppmuntra fler att använda appen för att underlätta sitt arbete.

– Försök se fördelarna och fundera över vad jag och patienterna kan vinna på det här. För mig har det varit att plocka russinen ur kakan och använda delarna som passar mig.