Porträtt Ove Demander
Ove Demander, barnmorska använder asynkrona chattar i jobbet varje dag.

Barnmorskan Ove chattar med sina patienter varje dag

Ove Demander jobbar som barnmorska i Söderhamn. Han använder Min vård Gävleborg och chattfunktionen i jobbet varje dag. – Det gör det möjligt att ha en snabb och effektiv kontakt med patienterna samt färre avbokade besök, säger han.

Alla gravida kvinnor som kommer till Ove Demander på inskrivningssamtal får information om appen Min vård Gävleborg.

– Om de har mobilen med sig ber jag dem att ladda ner appen och registrera sig. Sen skickar jag en hälsningsfras och ser att allting fungerar, säger Ove Demander.

I vardagen är det främst asynkrona chattar som han använder sig av för att ha kontakt med gravida. Asynkron betyder att kommunikationen inte sker i realtid. Varken vårdpersonal eller patienten kan förvänta sig ett svar direkt. Det går att likställa med ett vanligt SMS eller mejl. Chatten låter han vara aktiv ett år så att kontakten kan hållas där under hela graviditeten och till återkontrollen 6–8 veckor efter förlossningen.

– Jag har lätt att få tag i mina gravida och de har lätt att få tag i mig. En del jobbar natt eller har yrken som gör det svårt att få tag i över telefon. Då är det smidigt att använda chatten för att hålla kontakten åt båda håll, säger Ove Demander.

Tidseffektivt med standardfraser

Det finns flera olika fraser som barnmorskor kan använda i chattarna, vilket är tidsbesparande. Det kan vara fraser om järnvärdet och eventuell åtgärd eller resultat efter en glukosbelastning.

Trots att det är så enkelt för de gravida att skicka meddelande till Ove Demander tycker han inte att han får onödiga frågor. Däremot lite extra svar som ”Tack”, eller ”Vad bra, då vet jag”.

Ove Demander avsätter ingen särskild tid för att svara på chattar, utan tar det löpande.

– Det tar ingen större åtgång av tid. Ser jag en fråga så svarar jag så snart jag kan.

Lättare att boka om tider

Om en gravid är sjuk och inte kan komma till den avtalade tiden går det också att använda chatten för att boka av och hitta en annan tid.

Tidigare hände det att barnmorska och patient ringde om varandra och det var tidskrävande.

– Det fungerar bra som vi har det nu och gör att jag är mindre stressad. Nu kan jag svara på en fråga och sedan släppa det. Oftast är det enkla frågor och problem med lätta svar, säger Ove Demander.

Fler funktioner och användningsområden

Under pandemin använde Ove Demander också videochatt för inskrivningssamtal ett par gånger.

– Vi vill gärna ha hit de gravida för att ta blodprover och blodtryck men det är inte alltid det funkar och då är det bra med ett komplement.

Barnmorskorna kan också använda chattarna för att skicka föräldrautbildningsfilmer. Något som de tidigare gjort via e-tjänsten på 1177.se. Dessutom är det enkelt att skicka länkar och dokument med exempelvis kostvanor.

Förutom i kontakt med gravida används asynkrona chattar i samband med provtagning av könssjukdomar.

– Om en person som testat sig för könssjukdom och visar sig ha sjukdomen vill vi få tag i personen så snabbt som möjligt. Ibland kan det vara svårt eftersom personen är på jobbet och då kan vi skicka chattmeddelande som vi sedan ser om personen tittat på eller inte.

Så hanteras chattarna vid frånvaro

Om någon barnmorska är sjuk dyker chattarna upp efter en timme hos de andra barnmorskorna som är i tjänst.

– Eftersom vi är en liten mottagning med bara tre barnmorskor som använder Min Vård Gävleborg vet vi ofta om någon är borta och hjälps åt att svara på chattar som kommer in, säger Ove Demander.