Person i fåtölj med laptop i knä.
Bilden är fingerad.

Att använda Min vård Gävleborg som patient – Margareta från Hofors berättar

Margareta Österberg från Hofors var en av de första patienterna att använda Min vård Gävleborg. Strax efter lanseringen i slutet av oktober förra året, testade hon tre av de fyra vårdtjänster som finns tillgängliga i Min vård Gävleborg just nu. Här berättar hon om sin upplevelse.

– Jag fick en fråga från min läkare på neurologmottagningen om jag ville vara med och testa Min vård Gävleborg, och tackade ja. Det jag skulle göra var att boka en tid för ett digitalt möte med min läkare. Jag loggade in på min sida på 1177, där fick jag en bokningsbiljett och kunde välja den tid som passade mig bäst av tillgängliga bokningstider. Bokningsbekräftelse fick jag på min mejl. Jag fick även ett mejl som talade om när min läkare loggat in i besöket. Det fanns också möjlighet att chatta med min läkare innan det digitala mötet, berättar Margareta Österberg.

Digitalt besök

Inför det digitala besöket fick Margareta hjälp av sin dotter för att kamera och ljud skulle fungera bra under mötet.

– Vad gäller mina besök på neurologmottagningen så kräver de fysiska besök eftersom jag får botoxinjektioner i nacken. Tror min läkare var lite listig när hon valde mig för att testa digitalt möte, för hon har bett att någon ska filma mig när behandlingen ger mest effekt, och nu såg hon chansen att få se mig mitt emellan två behandlingar, säger Margareta med lättsam ton.

Margareta tror dock att Min vård Gävleborg inte är till för alla.

– Jag vill betona att Min vård Gävleborg är en tjänst som inte alla kan använda. Många äldre har kanske inte tillgång till varken dator eller internet. Möjligheterna som finns idag med telefonkontakt måste finnas kvar, förklarar Margareta.

Boka tid

För egen del ser Margareta fler fördelar med att använda Min vård Gävleborg. Att boka tid själv var något som hon uppskattade med tjänsten.

– Jag har även använt Min vård Gävleborg för att omboka en tid för ett läkarbesök och det fungerade mycket bra. Jag ser stora fördelar i möjligheten att få ett urval av besökstider och kunna välja den som passar mig bäst.

Chatta med vården

Även meddelandefunktionen, där patienten ges möjlighet att skriva meddelanden direkt till sin vårdkontakt, ser Margareta fördelar med.

– Att kunna chatta med vården och få svar inom någon dag, om det inte är akut, är en fördel. Då slipper man sitta i telefonkö, eller passa en tid när någon ska ringa upp.

Margareta tror att tjänsten kan vara till nytta för både äldre och yngre personer. Nyfiket ser hon fram emot framtida användning av Min vård Gävleborg.

– Jag ser fram emot att få information om allt som Min vård Gävleborg kommer att erbjuda.

Mer information

Information om Min vård Gävleborg för dig som vårdpersonal

Användarinformation om Min vård Gävleborg på 1177 Vårdguiden