Frågor och svar medarbetare - Min vård Gävleborg

Generella frågor om Min vård Gävleborg

Min vård Gävleborg kan bland annat leda till minskad administration och minskat remissflöde, då flerpartsdialog mellan vårdutförare kan ersätta detta. Vissa vårdärenden kan göras klart online och administrationen kring varje ärende bör minska då en stor del är automatiserad via formulär och utförs av patienterna själva. Antalet fysiska besök bör också minska och slutenvården avlastas tack vare bättre kontroll på patienter med kroniska sjukdomar genom digitala tjänster.

Projektet Digitala vårdmöten kommer att ta fram en rekommendation kring vilka e-tjänster som bör tas bort från 1177.se.

Det utreds nationellt, vi kommer att följa de rekommendationer som kommer. I väntan på det kommer vår projektgrupp som ska fintrimma triagemotorn kommande år att få värdera detta för varje unikt fall. Till exempel kommer vi sannolikt inte att styra halsinfektioner till digitala vårdformer eftersom antibiotikaindikation i hög grad är beroende av hur det ser ut i halsen, medan vi kanske anser att lindriga urinvägsinfektioner går bra att bedöma online.

Alla enheter jobbar själva fram hur det ska fungera i respektive verksamhet. Till exempel vilka som ska jobba i Min vård Gävleborg och hur mycket.

Ja, men det kommer att vara olika för olika verksamheter hur stor andel av ens tider som behöver göras tillgängliga beroende på verksamhetens karaktär. Om man till exempel har en verksamhet där många ärenden landar, om man idag är en frekvent remissmottagare, bör en större andel tider finnas tillgängliga.

Nej. Har man en rotationstjänstgöring på olika mottagningar behöver man logga in och ut om man byter "roll". Däremot kan man vara inloggad på flera närbesläktade roller samtidigt, till exempel "sjuksköterska kardiologi allmän" och "sjuksköterska kardiologi arytmi".

Det behöver de berörda verksamheterna komma överens om. Den som slutför ärendet bör ha dokumentationsplikten, inte alla som deltar på vägen. Så minskar vi administrationen, och den digitala patientresan sparas i systemet om man behöver titta tillbaka.

Plattformen har en statistikmodul där vi kommer att kunna analysera många olika data, däribland detta.

Verksamhetsområdet Digital vård bär ansvaret för triagemotorns medicinska innehåll.

Rapportera en avvikelse med er syn på hur den borde ha sorterats – det finns ett smidigt avvikelsesystem i plattformen. Kontakta den kollega du anser kan bistå och lös det tillsammans, antingen via konsultation online eller som en överlämning.

Den person som öppnar upp chatten till patienten blir naturligt mottagare. Men alla inom enheten har möjlighet att se och besvara chatten. Här får man sätta rutiner om vem som ska checka av inkomna chattar.

Ärendet eskalerar enligt den eskaleringsprincip som finns uppsatt för er verksamhet.

Fast vårdkontakt, fast läkarkontakt och behandlande roll

Det är upp till verksamheten att välja vilka patienter som ska registreras för en fast läkarkontakt och därmed tillåta dem att ha en direkt kommunikationsväg till sin läkare. Läkaren som tar emot ärendet bedömer hur ärendet ska hanteras.

Bemanning, kompetens och utbildning

Det sker i dessa steg:

  1. Varje verksamhetsområde tar fram sin rollkatalog (alla roller samlade i ett dokument)
  2. Rollkatalog godkänns (efter eventuell korrigering) av delprojektet triage.
  3. Godkänd rollkatalog registreras i Kompetensportalen av delprojektet roller.
  4. Chefer anger rätt roll(-er) för sina medarbetare i kompetensportalen

I Min vård Gävleborg kommer det finnas möjlighet att söka en kollega för konsultation i ett patientärende. Man anger den roll man vill konsultera och även en prioritet på ärendet (2-11) Icke brådskande ärenden hamnar i en inkorg för den rollen. Här behöver varje enhet bestämma hur arbetssätt och bemanning för hantering av dessa ärenden. Är det ett brådskande konsultationsärende – inom två timmar - så kommer en extern avisering att gå ut till sökt roll på det telefonnummer enheten valt. Funktionen externa aviseringar ersätter dagens jourlistor och ska schemaläggas på samma sätt.

Om konsultationsärenden eller patientärenden med hög prioritet kommer in på jourtid så kommer den person som då har jour att få en avisering till mobil eller DECT telefon. Det är så kallad "extern avisering" jämfört med aviseringar som vårdpersonal kan se i Min vård Gävleborg, till exempel om en patient svarat på en chatt.

Alla professioner som arbetar i öppenvården idag kommer sannolikt på ett eller annat sätt att arbeta i plattformen men i varierande omfattning.

Tanken är inte att anställa fler än idag. Förväntningarna är att den vård som ges online kommer avlasta den befintliga vården och ge utrymme för omhändertagande av de patienter som verkligen behöver fysisk vård och omsorg.

Det är endast öppenvården som bemannar tjänsten under dagtid, på samma sätt som idag. Brådskande ärenden hanteras liksom idag av jourbemanning samt via rådgivningssjuksköterskor som bemannar tjänsten dygnet runt samt helger.

Alla kommer inte att kontakta oss digitalt. Telefonrådgivning kommer vi att fortsätta arbeta med. Däremot kommer arbetet i TeleQ att se annorlunda ut. Medarbetarna i telefonrådgivningen kommer att använda samma beslutsstöd (triagemotorn) som rådgivningsstöd så att patienterna får samma råd och hänvisning oavsett om de använder den digitala vårdtjänsten eller ringer.

Ja. Alla som ska arbeta i Min vård Gävleborg ska genomgå utbildning.

Roller

En roll omfattar en beskrivning av rollens arbetsuppgifter och för arbetsuppgifterna nödvändig formell kompetens.

Primärt behövs roller eftersom varje triagutfall kopplas till roll i DVM. Roller används även för att styra konsultativa frågor till rätt roll i DVM men även för att via bokningsbiljetter kunna boka in ett besök till rätt kompetens. Framöver kommer roller även kunna vara en grund vid bland annat bemanningsplanering, rekrytering, prestationsbedömning, utvecklingssamtal och kompetensutveckling.

Vilka roller en verksamhet har utgår från vilka vårdprocesser/patientflöden verksamheten ansvarar för och hur man väljer att fördela ansvar till roller i dessa. Primärvård – inklusive privata vårdgivare – är i detta fall ett verksamhetsområde med samma roller (samma rollkatalog). Bollnäs verksamhetsområden nyttjar roller framtagna av adekvata huvudverksamhetsområden.

Roller tas fram av respektive verksamhetsområde utifrån verksamhetens uppdrag och därtill nödvändiga vårdprocesser. Utifrån vårdprocesserna kartläggs vilka roller som är nödvändiga för att utföra alla moment i vårdprocesserna.

Verksamhetens alla roller dokumenteras i verksamhetsområdets rollkatalog. Respektive rollkatalog registreras därefter i Kompetensportalen. I och med att rollkatalogen är registrerad i Kompetensportalen är det möjligt för verksamhetens chefer att tilldela medarbetare roller.

I DVM-projektet har en första version av rollkataloger tagits fram av verksamheterna under hösten 2020. Vissa verksamheter har därefter även gjort vissa justeringar av sin rollkatalog. Framöver – efter DVMs driftstart – kommer det ske revision av rollkataloger med viss frekvens. Revision av rollkataloger kommer vara nödvändig då förändring av verksamheternas uppdrag och arbetssätt (processer) kan innebära behov av andra roller.

Antalet medarbetare per roll ska utgå från volymen i patientflödet i de vårdprocesser som finns och hur man väljer att bemanna med roller för att möta volymen.

De medarbetare som har den kompetens som krävs för en roll, ska tilldelas den rollen i Kompetensportalen. Det är sedan en bemanningsfråga att avgöra hur många av respektive roll som ska jobba i DVM vid varje skift