Gustav Nordgren Willén, logoped.
Ingrid Berglund, logoped.

Fyra veckor med Min vård Gävleborg

Det har gått fyra veckor sedan lanseringen av den nya digitala vårdtjänsten Min vård Gävleborg. Efter en något långsammare start än planerat, är mottagningarna i den första fasen nu igång med att använda digitala tjänster med utvalda patienter.

– Starten har gått ungefär som väntat. Vi förutspådde att vi skulle uppleva en del tekniska problem och det har vi också gjort. De största problemen har vi löst men det återstår fortfarande en del buggfixar. Verksamheterna har också kommit igång på ungefär den nivå som vi väntat oss, berättar Elisabeth Berglönn, projektledare för Digitala vårdmöten.

Mottagningarna nu igång

Första veckan med Min vård Gävleborg präglades av att flertalet mottagningar hade problem med att logga in på korrekt sätt i systemet. Det gjorde driftstarten något långsammare än planerat. Problemet med inloggningarna löstes efter ungefär en vecka och därefter har alla startande mottagningar kunnat komma igång att arbeta med Min vård Gävleborg.

– De första veckorna handlade mycket om att logga in, navigera i systemet och testa funktionerna. Vi hoppas att mottagningarna snart ska känna sig trygga med hur systemet fungerar så att de blir ett naturligt arbetsverktyg för dem, säger Elisabeth.

Trevande men positiv start

Statistik för Min vård Gävleborg visar en något trevande men positiv start. Under veckorna sedan driftstart har 346 bokningsbiljetter skickats. En bokningsbiljett ger patienten möjlighet att själv boka in tid för ett fysiskt eller digitalt besök. Av de bokningsbiljetter som skickats har 166 använts för att boka besökstid. Statistiken visar även att 194 digitala besök via chatt, ljud eller video har genomförts.

– Statistiken är just nu uppblandad med testpatienter som använts när mottagningarna testat funktionalitet i Min vård Gävleborg. Det är svårt att säga exakt hur många patienter som vi har använt tjänsten med. Starten har varit försiktig men jag tror att aktiviteten i Min vård Gävleborg kommer att öka när mottagningarna har lärt sig både hur det ska fungera för dem själva men även från patientens sida, säger Elisabeth.