Digitala coronamottagningen

Under våren 2020 var 1177 Vårdguiden på telefon tungt belastad på grund av coronapandemin, köerna kunde vara timslånga. Region Gävleborg hade då möjlighet att snabbt möta den ökade efterfrågan. En digital tjänst för coronafrågor skapades på kort tid där svarstiderna är väldigt korta.

Elisabet Mickelsson, 1177 Vårdguiden via telefon
Elisabet Mickelsson, sjuksköterska.

En av sjuksköterskorna som arbetar i den digitala coronamottagningen är Elisabet Mickelsson.

– Jag har arbetat i mottagningen sedan första dagen. Min ordinarie tjänst är processledare, men den blev pausad på grund av pandemin. Jag fick då frågan om att jobba i coronamottagningen, eftersom jag arbetat många år som sjuksköterska och har god vana av rådgivning, berättar Elisabet Mickelsson.

Digitalt när du kan, fysiskt när du behöver

I den digitala coronamottagningen får den vårdsökande svara på frågor om hälsotillstånd och symtom. Beroende på resultatet hänvisas patienten till egenvårdsråd, samtal med sjuksköterska via video, chatt eller telefon eller till akutvård. Patienter med högsta prioritet får alltid hjälp först. Sjuksköterskan i mottagningen ser kontaktorsak innan patienten tas emot samt vilken prioritet ärendet har.

– Digital vårdform är fantastisk på många sätt, det är ett effektivt arbetssätt och ger en ökad tillgänglighet och är dessutom patientsäkert. Genom den digitala coronamottagningen har jag fått möjligheten att verkligen sätta mig in i hur det är att arbeta digitalt. Jag känner att jag har fått insikt att det är ett oerhört smidigt sätt att arbeta. Att kunna vara uppkopplad i mottagningen, vart som helst, hemma eller på kontoret. Jag tror att det blir mycket enkelt att bemanna i framtiden, säger Elisabet.

Nöjda patienter

Efter ett avslutat vårdärende har patienten möjlighet att betygsätta sitt avslutade besök genom att ge 1-5 stjärnor. Snittet för den digitala coronamottagningen ligger på 4,48 stjärnor.

– Visst har det varit patienter som inte varit nöjda, men då har det oftast handlat om rutiner och riktlinjer som inte faller inom patientens önskan eller förväntan av vården. Jag tror aldrig att jag har känt sig mig så uppskattad i min profession som sjuksköterska som i den digitala coronamottagningen. Så oerhört tacksamma patienter som sagt så fina ord att man blir alldeles varm i hjärtat, berättar Elisabet.