Läkemedel vid nikotinberoende – läkemedelsbrist

Förstahandsval av läkemedel mot nikotinberoende är nikotinersättningsmedel, dessa ökar möjligheterna att lyckas bli rökfri 1,5–2 gånger. En behandlingsperiod bör omfatta 3–6 månader. Det finns flera olika beredningsformer men effektmässigt är de väsentligt likvärdiga.

Andrahandsval är de centralt verkande läkemedlen Champix (vareniklin) och Zyban (bupropion). Dessa kan minska röksuget och bör användas inom ramen för strukturerat  rökavvänjningsprogram, när nikotinersättningsmedel inte fungerar. Sannolikheten att bli bestående rökfri vid användning av centralt verkande läkemedel ökar 2-3 gånger jämfört med placebo.

Tillgänglighet

• Nikotinersättningspreparat finns tillgängliga i olika beredningsformer. Nikotinläkemedel är ofta bra att skriva ut på recept, det blir en starkare signal till rökaren och läkemedlen blir dessutom momsbefriade.
  • Zyban (bupropion) depottablet 150 mg finns tillgänglig.
  • Champix (vareniklin) – Läkemedlet är indraget pga att tillverkningssatser innehållit N-nitroso-vareniklin över den acceptabla gränsen. Indragningen gäller samtliga tillverkningssatser. Champix förväntas åter tillgänglig i slutet av 2024. Mer information Pfizer Consumer Health Products (lakemedelsverket.se).

Alternativa läkemedel:

I de fall annat godkänt läkemedel ej kan tillgodose behovet, kan licens sökas på icke-godkänt läkemedel på Läkemedelsverket i Licenssystemet KLAS | Läkemedelsverket och licensförskrivning ske. Mer information om licensförskrivning, Licenshantering – Plexus.

Särskilda beslut från Läkemedelsverket gällande Champix (pdf) – Läkemedelsverket

Region Gävleborg har generella licenser för apo-vareniklin, se tabell.

Varunummer Läkemedel Referensnr (anges på receptet) Cirka pris (kr/förp.)* Licens giltig till och med:

Apo-Varenicline 1 mg,
56 st tabl

2023692296

Apo-Varenicline 1 mg,
56 st tabl

2023692296

Apo-Varenicline
0,5mg

2023692297

2024-11-30

* Priserna är hämtade från Region Gävleborgs inköpssystem Proceedo. En handelsmarginal kan tillkomma på läkemedel som hämtas ut på recept från apotek.

Information/SPC om licensläkemedlet:

Övriga alternativ:

Stöd för samtal om levnadsvanor – Region Gävleborg

Hälsotorget - 1177 – Du som vårdgivare kan exempelvis hänvisa eller remittera patienter till Hälsotorget för till exempel tobaksavvänjning.

Vid frågor – kontakta lakemedelsenheten@regiongavleborg.se