Varning – bedragare vill komma åt din information
Patienter i länet uppger att de blivit uppringda och uppmanade att identifiera sig via e-legitimation, till exempel bank-id. Det här är ett försök till bedrägeri. Logga aldrig in med din e-legitimation om du blir uppringd, Region Gävleborg använder endast inloggning via Min vård Gävleborg eller 1177.
Patienter i länet uppger att de blivit uppringda av en person som säger sig ringa från vården, men i själva verket försöker begå ett bedrägeri.
Bedragaren kan till exempel påstå att samtalet gäller ett vårdbesök, ett provresultat, eller att boka en tid, och försöker sedan få den uppringde att identifiera sig med e-legitimation.
– Tyvärr blir bedrägerier, i det här fallet telefonbedrägerier, allt vanligare. Vi har fått information om att man börjat säga att man ringer från Region Gävleborg som ett försöka att få personer att logga in med sitt elektroniska id, till exempel bank-id. Det är viktigt att komma ihåg att vi aldrig ringer upp och ber någon använda e-legitimation. Vi ser gärna att man informerar sina nära och kära om det också, för att sprida kunskap och minska riskerna för att utsättas för bedrägerier, säger Lisa Knutsson Fröjd, informationssäkerhetschef, Region Gävleborg.
Logga aldrig in med e-legitimation på uppmaning av någon annan
Motivet bakom samtalet kan vara att lura dig på pengar, att ta kontroll över dina digitala enheter, eller att få mer information om dig för att begå identitetsbedrägerier. Bedragaren försöker ofta få den uppringde att använda e-legitimation under samtalet, men kan också fråga efter koder från bankdosor, be om bankkortuppgifter, eller att du ska besöka en viss webbsida och ladda hem en app eller ett program från nätet.
Logga aldrig in via bank-id, Freja eID eller Telia e-legitimation om du blir uppringd av någon. De enda sätt som Region Gävleborg vill att du identifierar dig digitalt är på 1177.se och i appen Min vård Gävleborg.
En del av Region Gävleborgs patientsäkerhetsarbete är att jobba systematiskt med informationssäkerhet. Det betyder att vi tar hand om och skyddar den information vi hanterar inom Region Gävleborg, och arbetar aktivt för att upptäcka hot. När bedrägeriförsök förekommer informerar vi medarbetare, patienter och allmänhet och uppmanar alla att vara extra uppmärksamma.
Så här kan du skydda dig:
- Svara inte om numret ser misstänkt ut.*
- Avsluta samtalet om du blir misstänksam.
- Identifiera dig aldrig med e-legitimation på uppmaning av någon som ringer dig.
- Använd inte tonval eller svara på frågor via telefonen om du inte är säker på vem du pratar med.
- Du kan alltid avsluta samtalet och själv ringa direkt till Region Gävleborg på något av de nummer som finns på vår hemsida för att kontrollera att samtalet är äkta.
- Kontakta omedelbart din bank om du tror att du har blivit lurad på bankuppgifter.
- Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri så ta kontakt med polisen.
* Samtalet kan se ut att komma från ett vanligt eller bekant nummer, det är lätt att förfalska, du kan därför inte alltid lita på den du talar med bara för att numret ser bekant ut.