Längre tid än utlovat i vaccinationskö på telefon

Vid vaccinationsstarten utlovade Region Gävleborg att de som ställde sig i kö till tidbokning via telefon skulle bli uppringda med vaccinationserbjudande inom tio dagar. De begränsade vaccinleveranserna gör nu att Region Gävleborg backar från det löftet.

Tidbokning till vaccination mot covid-19 för prioriterade grupper sker i huvudsak via webbplatsen 1177.se. Som en service och ett komplement för de invånare som inte har möjlighet att boka tid digitalt öppnade Region Gävleborg vid vaccinationsstarten även möjligheten att boka vaccinationstid via telefon.

När en person ringer in ombeds man att knappa in personuppgifter och telefonnummer. Därmed har man ställt sig i kö för att bli uppringd och erbjuden en vaccinationstid, när det är ens tur och det finns vaccin tillgängligt. Även ett ombud kan ringa och lämna sitt telefonnummer.

Väntan har passerat tio dagar

Region Gävleborg utlovade till en början att alla som ställde sig i kö till tidbokning via telefon skulle bli uppringda med vaccinationserbjudande inom tio dagar. De begränsade vaccinleveranserna har dock tvingat Region Gävleborg att backa från det löftet.

– Vi klarar dessvärre inte att hålla jämna steg med alla som ringer i förhållande till de bokningsbara tiderna, vilket har resulterat i att väntan har passerat tio dagar för en del, säger Tina Mansson Söderlund, biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör och vaccinsamordnare i Region Gävleborg.

"Vi kommer att ringa upp"

– Vi ber verkligen om ursäkt för detta och vill samtidigt understryka att de som ringt in och ännu inte blivit uppringda tillbaka inte på något sätt är bortglömda, även om de fått vänta alldeles för länge. Vi kommer att ringa upp, och vi kommer att göra många försök att nå dig, säger Tina Mansson Söderlund.