Hjälp till att avlasta vården – hitta rätt i informationen om covid-19

1177 Vårdguiden på telefon är mycket högt belastade med samtal. Deras huvudsakliga uppgift är att ge råd om vård och egenvård samt vid behov hänvisa till rätt vårdnivå.

Så här hittar du rätt i informationen om covid-19 för att du ska få hjälp så snart som möjligt.

Symtom som kan vara covid-19

Information om vad som gäller i vårt län på webbplatsen 1177.se. Här hittar du samlad information om covid-19.  

I den digitala coronamottagningen kan du enkelt komma i kontakt med vården vid symtom eller om du har frågor om coronaviruset. Chatten är öppen vardagar 7.00–16.00. För att använda chatten behöver du ha tillgång till bank-ID och du måste kunna skriva på svenska.

Du kan också hitta tips på vad du själv kan jag göra själv om du får covid-19.

Provtagning

För att ta prov för covid-19 ska du ha varit sjuk i minst två dygn och max sju dygn. Du kan läsa om egenprovtagningen på 1177.se. Där finns en e-tjänst där du själv kan beställa prov. Vid behov kan du chatta med en sjuksköterska. För att använda e-tjänsten behöver du ha ett bank-ID, saknar du det kan du istället ringa 026-15 03 00. 

Du kan också läsa mer om egenprovtagning på sidan Frågor och svar om egenprovtagning.

Provsvar

För att se ditt provsvar ska du logga in i din journal. Då behöver du logga in i journalen på 1177 Vårdguidens e-tjänst. Observera att ingen sms-avisering kommer för provsvar, du måste alltså själv logga in i e-tjänsten för att se svaret. Även här behövs bank-ID, saknar du det ska du istället ringa 026-15 03 00.

För råd om vård

Ring i första hand till din hälsocentral när du behöver råd om vård. Kontaktuppgifter till din hälsocentral hittar du också på 1177.se under Hitta vård. Får du inte kontakt med din hälsocentral kan du ringa 1177 Vårdguiden på telefon som har öppet dygnet runt och hjälper dig när du behöver stöd då du är sjuk.

Vårdbesök

När du behöver vård är det viktigt att du ringer först. Vårdsökande som har symtom kan då tas om hand på ett smittsäkert sätt. För att undvika smittspridning ska alla besök som inte är akuta vara tidsbokade. Kom ihåg att avboka eller omboka ditt besök vid förhinder.

Det finns en sida på 1177.se med samlad information om vad som gäller vid besök till vården, se Coronainformation Gävleborg.

Allmänna frågor om covid-19

Folkhälsomyndigheten och Krisinformation har mycket information som handlar om covid-19. Här finns också information på andra språk. Sök information på folkhalsomyndigheten.se eller krisinformation.se. Du kan också ringa 113 13 om du inte hittar det du söker.

Känner du oro?

Det finns många olika föreningar och organisationer som erbjuder råd och stöd på nätet och på telefon. Det kostar ingenting och du behöver inte berätta vem du är, om du inte vill. Se information på webbplatsen 1177.se om Råd och stöd på mejl, chatt och telefon.

Hjälp till att bromsa smittan

Håll avstånd på två meter, tvätta händerna och stanna hemma om du har minsta sjukdomssymtom.

Just nu är det skärpta allmänna råd i Gävleborg. Det innebär att du endast ska träffa de du bor med. Du får göra nödvändiga inköp såsom att handla på mataffären och apotek. Läs även frågor och svar om de skärpta råden.

Testar du positivt för covid-19 är det hemkarantän för dig som gäller. Det gäller även alla du bor tillsammans med. Då får du heller inte gå och handla. Läs mer på 1177.se om när du ska stanna hemma.