Salongen - En musikalisk salong om kvinnor i gränszoner

Berättelsen tar sin början i ett vardagsrum. En stum flicka som är sex år sitter i sin pappas knä. Pappan lär sin flicka spela piano. Musiken ger henne tillträde till tonernas värld och till det talade språket. Sakta börjar hon spela och prata. Flickan blir vuxen, blir musiker, blir kvinna. Konstnär eller mor, hemmet eller världen? 1800-talets idévärld klyver hennes liv, ber henne välja. Mellan dessa skilda spår är salongen en fristad. Ett offentligt rum i den privata sfären. En scen för professionellt arbete. En tillfällig gränszon som utmanar och osäkrar. Och nu då? 100 år har gått sedan Sverige blev demokrati. Spelar vi på lika villkor nu? Vi vet inte. Därför måste vi undersöka det.

I salongskulturen fann Lina Weber-Ekdahl violin och Karin Haglund piano ett andrum i den i övrigt stenhårda uppdelningen mellan det privata och offentliga under 1800-talet. För många kvinnliga tonsättare var salongen det enda rum där de kunde framföra sin musik för publik.

Karolina Weber-Ekdahl är utbildad vid musikhögskolorna i Malmö, Stockholm, holländska Utrecht och vid Edsbergs Musikinstitut. Hon spelar regelbundet med samtliga stora orkestrar i Sverige, på teatrar och musikdramatiska scener och har flera kammarensembler.

Karin Haglund är utbildad vid Edsbergs Musikinstitut och Sibelius-Akademien i Helsingfors. Hon är konsertpianist och romansinterpret och framträder regelbundet med den svenska sångareliten. 2014 gav hon ut albumet Le désir de Coeur med musik av bland andra Fanny Mendelssohn.

Konserter

  • Fredag 16 april 19.00, Baptistkyrkan, Hudiksvall
  • Lördag 17 april 16.00, Kanalkyrkan Sandviken
  • Söndag 18 april 18.00, Norrtullkyrkan, Söderhamn
  • Måndag 19 april 19.00, Segersta Kyrka Kilafors