Divine

Stora känslor med humorn som fond

Med Divine vill Caroline Gentele och Gabriella Lambert-Olsson ”sprida opera till alla var de än befinner sig”. Efter debuten vid Stockholms Vattenfestival 2007 har Divine framträtt på TV (Allsång på Skansen, Go’ kväll, Humorgalan, Nyhetsmorgon TV4, Gomorron Sverige SVT, Moreaus med mera) och 2013 sjöng de vid Nobelprismiddagen. Vi hör arior av bland andra Puccini och Mozart, men det blir i lite andra tappningar än vi är vana vid…

Konserter

  • Lördag 3 augusti kl 10.00 -12.00 
    Berga Brystuga, Söderala
  • Söndag 4 augusti kl 16.00
    Rosehills trädgårdsscen, Ljusdal

Sopraner som vill sprida operan till alla överallt

Divine operaduo besöker Hälsingland för två spelningar i sommar. Dels Berga brystuga i Söderhamn för operafrukost 3 augusti, dels Rosehills trädgårdsscen i Ljusdal 4 augusti. Duon består av sopranerna Caroline Gentele och Gabriella Lambert-Olsson.

Divine operaduo började sin karriär med tanken att ”sprida opera till alla överallt” som det står på deras hemsida. Debuten skedde på Stockholm water prize 2007. Inför hälsingebesöket fick Kultur Gävleborgs Jörgen Lundmark en intervju med Gabriella Lambert-Olsson.

Hur startade Divine?

–       Det var 2007 som jag via dagis lärde känna en kvinna som aldrig hört opera. Hon hade samtidigt uppfattningen att det var något konstigt och tråkigt. Då blev det tydligt för mig hur många som aldrig har tillgång till den här musiken, eller för den delen klassisk musik över huvud taget. Tillsammans med Caroline Gentele startade jag Divine. Vi ville sjunga de stycken vi älskar på platser där man annars aldrig hör dem. Det har blivit konserter på båtar, för ensamkommande, på galor, i tv och till och med i en fårlada.

Vad är speciellt med en konsert med Divine?

–       Vi eftersträvar en nära kontakt med publiken. Vi pratar och förklarar och väljer ett tilltal som ska bjuda in många. Dessutom översätter vi många av sångtexterna till svenska för att de som lyssnar verkligen ska förstå vad vi sjunger om. Ibland kan det bli allsång. Det är en avslappnad och opretentiös inställning till operamusiken. Vi vill riva ner de ofta höga trösklar som skapats kring operan, och därför är humorn – glimten i ögat – viktiga delar i våra konserter. Det är framför allt mänskligt, och ibland också litet knäppt och barnsligt.

Berätta mer om programmet.

–       Varje stycke betyder något för oss personligen, och när vi presenterar musiken relaterar vi ofta till våra egna liv, våra drömmar. Det uppsluppna, men också litet gråt får plats. Den typiska operadiverollen får sig några törnar – att till varje pris vill bli sedd och älskad. Förhoppningen är att det ska locka till många skratt.

Finns det några förebilder till Divine?

–       Ja, absolut! Victor Borge kunde konsten att bjuda på sig själv. Det medmänskliga, komiska och samtidigt förmågan att berätta en historia – det var han en mästare på. Vi försöker på samma sätt att bryta mot konventioner och spränga ramarna för vad man får göra inom den klassiska musiken. Det har på många håll blivit alldeles för mycket av en elitidrott. Allt ska vara perfekt, och så har vi alla dessa experter som talar om vad som är bra och vad som är dåligt.

Framtida planer?

–       Vi håller bland annat på att skapa en ny barnföreställning. Det utspelar sig under Bellmans 1700-tal, ett mysterium som börjar med att drottningens krona har försvunnit.

Vilka är era erfarenheter från Hälsingland?

–       Vi har båda två åkt skidor i Järvsö och upplever att hälsingeborna är otroligt trevliga! Vi har fått den stora lyckan att uppträda under samma konsert med Barbro Lill-Babs Svensson, och hennes varma personlighet känns ju som hälsingesjälen personifierad.

Vad, skulle ni säga till den som är helt oinvigd i operagenren, är det bästa med den?

–       Opera är en musikgenre där känslorna får komma fram. Mycket drama med hjärta och smärta. Det bästa med den är att det är lätt att ryckas med och att man kan få känna sig upplyft av musikens kraft. Vi i Divine lotsar publiken genom att berätta, integrera och inte minst ta med publiken på en musikalisk resa med mycket humor, på allvar.

Vad får hälsingarna höra från er?

–       Operagenrens allra vackraste arior så som O mio babbino caro och Toscas bön, Nattens drottnings spektakulära hämndaria och även crossoverfavoriter så som The Prayer. Allt presenterat med kärlek och humor! Välkomna till A Divine taste of opera!