Handledning - se en bok

Upplev bilderböcker tillsammans med barn och unga.

Handledning - se en bok (pdf)

Denna handledning, som är författad av Karin Ögren, visar några av de möjligheter och betydelser som bilderböcker och barns eget berättande kan innebära. Fokus ligger på att inspirera till en såväl fördjupad som vidgad läsupplevelse.

Handledningen syftar inte till att du som läsare ska bli expert på bild- eller litteraturanalyser. De verktyg för bilderboksanalys som presenteras syftar istället till att du som läsare ska få möjlighet att förbereda dig, känna dig förankrad i och trygg med boken innan den presenteras för en barngrupp, där bilderboksanalysens frågor kan användas för att låta barnen uttrycka sina iakttagelser och upplevelser.

Många samtida bilderböcker har möjlighet att beröra och intressera såväl vuxna som barn. Om den vuxne läsaren själv tar sig tid att läsa och upptäcker att det är berikande för egen del, är chanserna goda att denna upplevelse smittar av sig på barnen som sedan får uppleva boken i en högläsningssituation. Förutom det speciella värdet av gemensam uppmärksamhet och närvaro, som samlingen kring en högläsning kan innebära, så har samtalet som kan följa efter högläsningen en viktig plats.

Bakgrund

Projektet "Se en bok! Bildeboksbilder i våra offentliga rum" har pågått sedan 2013 och drivits av Region Gävleborg som en plattform för språkutveckling, bildanalys och gemensamma upplevelser. Genom projektet har flera originalbilder ur bilderböcker blivit en del av den regionala konstsamlingen och placerats permanent på BVC och familjecentraler i länet.