Jury 2020

Årets jury består av Helena Franzén, Felix Skalberg och Nea Landin som tillsammans utgör en dynamisk trio i bedömandet av de tävlandes koreografiska stycken.

Helena Franzén

Helena Franzén är en koreograf hängiven rörelsens gränslösa variationsrikedom, en koreograf vars verk präglas av det precisa i rörelsekvalitet och uttryck. Hennes verk beskrivs ofta med ord som ”fysisk intelligens”, ”rörelse-poesi med nerv och närvaro”,…skapar den artikulerade kroppens poesi” beskrivningar som tydliggör hennes plats i det svenska danslandskapet.

Helena har skapat verk för bla. Göteborgs Operans danskompani, Skånes Dansteater, Norrdans, Nytt Dansk Dansteater/ Köpenhamn, Regionteater Väst, Kungliga Operan/ 59 North, Stockholm, Mobita Dansco, Tammerfors, Kungliga Operan i Köpenhamn och The Edge/ London.
Parallellt med scenföreställningar arbetar Helena med dansfilm och hennes filmer har bl.a presenterats på flera internationella dansfilmfestivaler som Loikka Dance festival, Tessaloniki Dance festival och Stockholm Dance festival.

Efter utbildningen på Balettakademien i Stockholm och koreografutbildningen på Stockholms konstnärliga högskola, har Helena Franzén varit verksam som koreograf och dansare i 30 år och koreograferat över 80 sceniska verk. Helena Franzén har turnerat i Skandinavien, Europa och USA. Hon är en eftertraktad lärare och undervisar teknikklasser och repertoar för kompanier i Europa och Skandinavien.

2007 tilldelades Helena Franzén ett tioårigt konstnärsstipendium av Konstnärsnämnden. 2011 fick hon Stockholms stads kulturstipendium och Svenska Teaterkritikers Föreningens danspris. 2014 tilldelades hon Gunneviks kulturstipendium/Konstnärsnämnden.

Felix Skalberg

Felix Skalberg tog sin examen från Balettakademien Göteborgs yrkesdansarutbildning våren 2014. Under sin utbildning jobbade han med koreografer som Israel Aloni, Lee Brummer, Andrea Palombi och Sara Lourenco. Han blev 2014 utvald till ett ungdomskompani under direktion av Göteborgsoperans Danskompani. 

Han blev sedan engagerad i det holländska kompaniet De Kiss Moves under ledning av Dorottya Kiss och turnerade runt Holland 2015/2016. 
Skalberg har medverkat i produktionerna ”Elektra” 2017 samt ”Carmen” 2019 på GöteborgsOperan. Han har också bl.a. jobbat i produktioner med Toby Kassell och Ingeborg Zackariassen, Sigge Modigh, Fotis Nikolaou, Olof Persson m.m. 

Skalberg skapade sitt första beställningsverk ”En visa” för Träteatern i Järvsö 2016, styckets framfördes samma år på teatern 3 våningen i Göteborg efter det goda mottagandet på Träteatern. Skalberg skapade 2017 installationen ”Human Aquarium” för Sjöfartsmuseet i Göteborg under Gothenburg Fringe Festival. 

2018 hade ”VI TVÅ” premiär på Atalante i Göteborg, Skalbergs senaste föreställning som redan innan sin premiär blivit såld till Borås Stadsteater. Stycket fick ett mycket gott mottagande från både kritiker och inte minst publiken.  

Felix Skalberg fick 2020 uppdraget att koreografera danssommarjobbarna i Gävleborg där han koreograferade ett verk som turnerade runt Gävleborgs län samma år. 
Skalberg är sedan 2019 anlitad som pedagog inom den moderna dansen och koreograf för Svenska Balettskolan i Göteborg. 

Felix medverkade själv som koreograf i SKAPA DANS 2010 vilket också var första gången han koreograferade något själv som koreograf. 

Nea Landin

Nea har arbetat som frilansande dansare och performer sedan 2015 i Sverige och internationellt i Ungern, Tunisien, Polen och Tyskland. Hon har medverkat bl.a. i Adèle Essle Zeiss ”Organ” och ”Bytrumma”, Iraqi Bodies ”Storyteller” och ”Rite of Exile”, Christina Tingskogs ”Sannolikt Osannolikt”, ”Ursäkta sa månen" och ”Livslinjer”, Felix Skalbergs ”Vi två” och ”Human Aquarium”, No Deadlines ”Transition”, Valencia James ”AI_am”, och ”Idomeneo” regisserad av Graham Vick på GöteborgsOperan. 

Hon arbetar också återkommande med den experimentella kompositören Scott Cazan, bl.a. som röstkonstnär i stycket ”WNS” och performer i ”Requiems” vilken var en del av utställningen ”Inexhaustibility” på Bunkier Sztuki Gallery i Krakow. 

Nea är utbildad vid Balettakademien i Stockholm samt vidare i kurser i koreografi och filosofi vid Stockholms Konstnärliga Högskola. Hon var även en del av ungdomskompaniet ilYoung som drivs av ilDance och projektet ”NUdans” på GöteborgsOperan. Under hösten 2020 jobbar Nea i nytt projekt med Adèle Essle Zeiss samt undersöker sätt att arbeta med teknologi som, och i konversation med, dans.

Nea deltog själv i Skapa dans åren 2009 och 2010 och vann 2009 hederspriset för sin dansinsats.

Koreografiska element som juryn bedömer:

Konstnärlig och koreografisk kvalitet

Här bedöms bl a hur man använt rummet, rörelse, komposition, övergångar och innehåll väg även in eventuella koreografiska utvecklingsmöjligheter stycket har.

Kommunikation och utstrålning

Här bedöms scennärvaro, publikkontakt, danskänsla, energi och gruppdynamik.

Originalitet och personlig tolkning

Här bedöms bl a mod, val, graden av eget material, originalitet.

Sceniskt helhetsintryck

Här bedöms bl a ambitionsnivån och hur den visas i framförandet, hur genomtänkt stycket är, välrepeterat, uttryck, kostym etc